Quefox_ Laten we wel wezen, je reageert hier nu toch wat oneerlijk.
Je zei zelf dat er ten tijde van Fenix 6 flying coasters en 10 wing coasters in bedrijf waren in Europa.
Maar geheel terecht wijst @The_Bullgod je er op dat je in die selectie wing coasters ook Intamin ZacSpins hebt meegenomen, namelijk in dat lijstje 3 van deze knikkerbanen: Insane, Inferno, Kirnu. Tenslotte zit ook Furius Baco er bij, maar die is wél vergelijkbaar met een 'reguliere' wingcoaster zoals B&M ze bouwt.
Lang verhaal kort, bij opening van Fenix waren in bedrijf in Europa:
- Furius Baco
- Raptor
- Swarm
- Flug der Damonen
Dat is 4, in plaats van de zogenaamde 10 die jij noemt.
Laten we dan kijken naar de flying coasters, ook op hetzelfde moment van opening van Fenix.
- Galactica als enige fullsize B&M,
- en nog 3 Volares (martelapparaat, stuk kleiner dan Galactica, maar wel zelfde achtbaanprincipe).
Quefox_ sleutelwoord is dan ook "de meeste". Wel goed lezen voor je iets onterecht bekrompen noemt.
Zeker niet onterecht, je scheert namelijk heel moedwillig de Zacspins met B&M Wingcoasters over één kam. Als je nou de enge definities neemt, namelijk een wingcoaster zoals B&M ze bouwt en een flying zoals B&M ze bouwt, dan zien jouw aantallen er heel anders uit. Dus ja, ik vind manier van denken wel bekrompen, want je kijkt niet verder dan je neus lang is bij de selectie van achtbanen. Ik vind het gebruiken van een oneerlijk 6 vs 10 coasters niet netjes als een terechte vergelijking 1 flying vs 4 wings zou zijn.
Quefox_ Maar zelfs als je dan die "outliers" eruit filtert, dan zijn er in Europa alsnog een stuk meer wing coasters dan flying coasters.
Wellicht is bekrompen dan het verkeerde woord, maar je vergelijking is op zn minst te kort door de bocht en daardoor schets je een oneerlijk beeld. Ook al zijn de aantallen onder de streep nog steeds in jouw voordeel, maar mijn argument dat de gemiddelde bezoeker wél een verschil ziet tussen deze types, staat nog steeds 🙂