Er zijn al heel erg lang geen madhouses meer gebouwd, de laatste die gebouwd werd was in 2019, en daarvoor was het ook al zo'n 8 jaar geleden dat er eentje open ging. Ik doe een madhouse wel graag, maar ik vrees dat de hype voor madhouses ondertussen voorbij is... er was een periode dat zowat elk park er eentje bijkreeg. Het nieuwe is er ondertussen toch echt wel vanaf en qua rit-ervaring kan je - in tegenstelling tot een achtbaan - vrij weinig veranderen.
Het lijkt mij ook lastig (maar niets is onmogelijk) om een nieuwe variant hiervan te ontwikkelen, maar ik vrees dat er nog weinig door te ontwikkelen valt in deze systemen: de Vekoma madhouses hadden als grote revolutie hoe goed het effect neergezet kon worden met een hexadecimale trommel, daarvoor was het effect echt wel een pak minder in de daarvoor reeds bestaande huizen (ik heb bijvoorbeeld het Draaiend Huis in Bobbejaanland nog gedaan).
Echt wat nieuws hiermee doen lijkt mij moeilijk (dat gezegd zijnde vind ik Defi De Cesar ook echt geweldig, maar dat komt grotendeels ook doordat Asterix en Obelix zich perfect lenen voor media en dat goed verwerkt is).
Het enige waar ik een madhouse nog zou neerzetten, is in een zwembad. Mack heeft hier een versie voor verzonnen en dat zou nog best geinig kunnen zijn met watereffecten, maar voor een normale attractie vrees ik ervoor.
Ik denk dat ik Toverland liefst van al nog een darkride zie neerzetten, fysiek decor gecombineerd met projecties (enkel fysiek decor is vrees ik te duur voor Toverland, plus mits goed gedaan kan dit zeker goed uitpakken). Leuk ride-systeem erbij en dat komt goed.