In Forum Groningen is van 22 april t/m 10 september de expositie 'Disney - telling timeless stories' te zien. Ik ben er vandaag geweest en ik denk dat het voor sommige forummers best interessant is!
De toelichting op de tentoonstelling is als volgt op de site van Forum; klik voor een langer verhaal:
Mickey Mouse, Sneeuwwitje, Pinokkio: wie kent ze niet? Walt Disney Animation Studios weet generaties lang jong en oud te betoveren met de magie van animatie. In de grote internationale tentoonstelling Disney – Telling Timeless Stories krijg je een kijkje in de keuken van deze wereldberoemde animatiestudio. Disney – Telling Timeless Stories biedt een uniek kijkje in het archief van de Walt Disney Animation Studios. Dit archief telt circa 65 miljoen originele tekeningen, schetsen, achtergrondschilderijen en storyboards van de begindagen van de studio tot nu. Het archief is niet open voor publiek en alleen voor intern gebruik. Tekenaars van de studio raadplegen het bijvoorbeeld ter inspiratie.
Benieuwd hoe het was? Kijk met me mee!
Forum is een prachtig gebouw (sla het dak ook zeker niet over!) maar de entree geeft een behoorlijk "behind the scenes"-gevoel.
Vergeet je oortjes niet! De audio tour is best leuk. Interessanter dan de bordjes bij de tekeningen. Voorbeeld van de audio tour: https://forum.nl/nl/disney-telling-timeless-stories-audiotour-15-nl
Achtereenvolgens behandelt de tentoonstelling o.a. mythes, fabels, sprookjes en Amerikaanse volksverhalen als bronnen voor de Disney films. Overal zijn talloze schetsen en tekeningen van te zien, vaak dienden ze als input voor het story board. Veel materiaal is erg oud, tot uit de jaren '30.
Dit vond ik een pareltje tussen de vele tekeningen: meedenken vanuit het Witte Huis.
Voorbeeld van zo'n schets
En de lange uitleg die bij elke serie schetsen wordt gegeven. Ze zijn gegroepeerd per film.
Heel veel ingelijste prenten. Leuk hoor, maar na tientallen had ik het wel gezien.
Tof: even wat anders dan een tekening.
Ook leuk: de filmpjes van mensen die aan de tekeningen hebben gewerkt.
Twee Nederlanders zijn geïnterviewd, bijzonder om hun ervaringen te horen. Jammer genoeg is het geluid slecht te verstaan en moet je het als bezoeker doen met de Engelse ondertiteling. Ook mist een bankje waar je even kunt zitten en rustig kunt kijken en luisteren naar deze video's van circa 3,5 minuut.
De tentoonstelling eindigt met deze ruimte die iets uit Frozen voorstelt.
Je kunt vast vette Instagramfoto's maken hier maar dat is niet een van mijn talenten.
Ik vond het uiteindelijk een beetje teleurstellend. Het is super gaaf om dit soort oude schetsen te zien maar dit zijn wel heel veel oude schetsen. Veel van hetzelfde dus... meer ander beeldmateriaal en props hadden het een stuk leuker gemaakt. De audiotour met Michiel Veenstra is leuk: informatief en entertaining. Dat kun je niet altijd zeggen van de bordjes; er staat veel tekst op maar het is niet allemaal even interessant. Ik miste heel erg bankjes waar je kunt zitten luisteren naar de audiotour. Sommige van de 20 toelichtingen zijn 2-3 minuten lang, dan is even zitten best fijn. Een van de toelichtingen is alleen in het Engels beschikbaar; de volgorde (nummering) klopt ook niet.
Voor een die hard Disneyfilmfan is het vast leuk, voor iemand die dol is op het maakproces van tekeningen en films ook. Voor iemand die vooral van pretparken houdt, vind ik het de entree van 15 euro niet waard (gratis met museumkaart 😀👍). Voor het gewone publiek eigenlijk ook niet. Andere bezoekers leken ook enigszins teleurgesteld te zijn. Voor kinderen zijn er een paar dingen te doen, maar zij zijn nu eenmaal niet zo geïnteresseerd in tientallen afbeeldingen voor films uit de jaren '30...
Kortom, ik vond het leuk om er geweest te zijn, maar ik twijfel of ik het een ander aanraad. Er had meer van gemaakt kunnen worden.