Ik zie dat er al veel antwoorden gegeven zijn, maar ik doe ook wel even mijn duitje in het zakje
LeisureLevi 1. Zijn vijf dagen genoeg om de vier Disneyparken te verkennen?
Voor ons wat dat wel genoeg, maar wij waren ook echt voor de hoofdattracties gegaan. Niet ergens uitgebreid dineren en charactermeetings. Het was ook weer niet zo dat wij heel de dagen hadden gerend, maar wel gewoon rustig aan kunnen doen. Wij hadden ook via Touring Plans een dagplanning laten calculeren, dus de dagen waren ook erg rustig en georganiseerd begonnen.
LeisureLevi 2. Zit er nog veel meerwaarde om in een DisneyResort te verblijven? Ze hebben sinds de pandemie veel perks weggehaald voor de resortganger las ik.
Voor ons had dat niet echt een grote meerwaarde. Ik kon het begrijpen dat sommigen dat wel vinden, maar de voordelen tegenover de hogere prijs was het duidelijk dat een appartement voor heel de vakantie toch beter uitviel. Dan maar parkeergeld betalen en een huurauto nemen. Dat gaf ons ook flink wat meer vrijheid buiten de parken om. Boodschappen doen voor flesjes water, ontbijt en dagelijkse behoeften en ergens buiten de parken kunnen eten bij de grote ketens (bv Denny's, Olive Garden, Applebees) was niet alleen goedkoper, maar ook echt een verrijking van de vakantie. Ook het hebben van een vaste thuisbasis was echt van meerwaarde.
LeisureLevi 3. Is het aan te raden Fast passes te kopen? Ik heb aan dit concept persoonlijk een gruwelijk hekel, maar ik snap dat het nodig kan zijn als de wachtrijen extreem lang zouden worden. Bij Universal krijgen we de Fastpasses er bij, maar aangezien we in het laagseizoen gaan, betwijfel ik om er gebruik van te maken omdat je toch een andere 'queue experience' krijgt.
Ga je in een rustigere periode als september of januari/februari, neem dan eerder een jaar toegang op Touring Plans. Omdat Disney en Universal betaalde voordringpasjes hebben worden de aangegeven wachttijden ook erg aangedikt. Met Touring Plans kun je zien wat de werkelijke wachttijd is en is er ook een mogelijkheid om een dagplanning te laten calculeren op jouw dagen volgens statistieken en jouw loopsnelheid. Er zijn serieus weinig diensten waar ik zo over te spreken ben.
LeisureLevi 4. Ik had ooit ergens gelezen dat je beter deze vakantie vanaf de Ierse website van Disneyworld kan boeken omdat hier veel meer kortingen op zitten. Kan dit kloppen, zo nee, wat is de beste en/of makkelijkste manier om het hele Disneygebeuren te boeken voor ons Nederlanders? (Universal is een heel stuk straight forward en makkelijker)
Het was eerst vanuit Ierland, maar tegenwoordig hebben ze ook een Nederlandse tak, wel echt een aanrader deze site
https://www.attractiontickets.com/en-nl
LeisureLevi 5. Hoe zit het met ontbijt en diner als je in de parkresorts verblijft? Is het normaal dat je in het park zelf gaat ontbijten/dineren, of is het gebruikelijk dit op het hotel te doen?
Ontbijt weet ik niet, maar lunch en avondeten was prima te doen met counterservice restaurants als Flame tree BBQ in Animal Kingdom, Tortuga Tavern in Magic Kingdom, Docking Bay 7 in de Studios en Connections Eatery in EPCOT. Als je á la carte wilt eten bij bijvoorbeeld het bijzondere 50's Prime Time Cafe in de studios, reserveer je tafel!
LeisureLevi 6. Als typische Nederlander, was ik van plan om gewoon een rugzak mee te nemen met daarin de camera, eten en drinken en eventuele powerbank tijdens het bezoek van de parken. Nu las ik ergens dat je in heel veel attracties de rugzakken niet mee mag nemen en dat je verplicht bent deze in betaalde kluisjes voor je rit te stoppen. Dit systeem heb ik (buiten F.L.Y.) nog nooit ergens anders in een Europees park/attractie gezien, dus ik twijfel of dit wel echt is.
Disney was absoluut niet moeilijk met rugtassen en met eten/drinken daarin. Seaworld en Universal waren daar toch wat lastiger in. Eten en drinken waren daar absoluut niet toegestaan bij de beveiliging en kluisjes waren verplicht, bij Seaworld zelfs nog betaald. Bij sommige attracties als Velocicoaster en Hulk moest je nog door een metaaldetector net als bij F.L.Y.
Ik weet niet of je toevallig uit de buurt van Den Bosch komt, maar wij hadden onze reis bij @SpaceAce geboekt. Dat was ons erg goed bevallen, ze hielp echt met van alles (reis, auto, appartement, tickets, planning, tips). Vooral haar betrokkenheid voor-, tijdens- en na de vakantie was erg fijn.
http://www.lindakloenreizen.nl