Gisteren (zondag) en vandaag was ik met m'n gezin in Plopsaland. We sliepen in het Plopsaland Hotel en hebben ons laten onderdompelen in al het moois dat Plopsaland te bieden heeft. Voor wie mij kent is het bekend dat ik in 2020 vader geworden ben van James, inmiddels is hij bijna 3. De tweede is onderweg heeft begin augustus als ETA.
Tijd om voor die tijd nog extra leuke dingen te doen. Zeker omdat James nog de leeftijd heeft om gratis alles mee te pikken.
Via een fijne kortingsactie van 20% op een verblijf in het Plopsaland hotel boekten we een overnachting, twee dagen toegang tot het park en het zwembad, 's avonds diner en 's ochtends ontbijtbuffet.
Zondagochtend springen we rond 8:15 in de auto om bijna 2,5 uur later Adinkerke in te rijden en in te checken in het hotel. De kamersleutel is pas om 16:00 uur gereed, maar in het mapje dat we krijgen zitten uiteraard wel al onze entreetickets. We stemmen af hoe laat 's avonds en de volgende ochtend gaan eten en lopen in no-time het park in.
Ons laatste bezoek aan Plopsaland was in oktober 2021. We hebben toen met een enorme groep hetzelfde arrangement gehad. @Marvin schreef hier destijds een tripreport over. Lees het hier 🙂
Doordat het niet onze eerste keer was hielp ons om zonder een strakke planning door het park te rennen. M'n vriendin mag vanwege haar zwangerschap sowieso niet alle attracties doen, dus alles draaide om James. En dat is best leuk!
Het voorspelde weer was overigens niet best. Misschien hielp dit wel in de drukte in het park. Dagjemensen besloten mogelijk een andere dag te komen, want druk was het nog niet.
Bij binnenkomst treffen we Maja de Bij. Tijd voor een foto!
We lopen door via het verkeerspark (geen foto op dat moment, maar later in het verslag zal er nog een volgen) en lopen richting het thema gebiedje met Kabouter Plop. Na een ritje op de konijntjes wil meneer schommelen. Tuurlijk, doe je ding 😃
Het leuke aan Plopsaland is dat je met een kind van 2 al minstens 2 achtbanen mag doen. 3 zelfs als hij/zij 96 centimeter is. De K3 Rolle Sskater, de #LikeMe Coaster (die baan heeft inmiddels meer namen en thema's gehad dan menig mens huizen) en vanaf 96 centimeter mag je ook de Draak doen.
Toen ik hem voorstelde om samen in de K3 Achtbaan te gaan was zijn eerste gedachte "NEE, dat wil ik niet". Maar na even kijken was hij welwillend. Hoewel z'n eerste achtbaan vorig jaar Casey Jr in Disneyland was vinden we deze toch wel echt tellen als eerste achtbaan!
Na een ritje in de nieuwe TikTak 'ride' is het tijd voor 2. En in dit thema had ik de keverbaan (nu dus #LikeMe Coaster) ook nog niet gedaan. Deze beviel hem minder goed. Hij wilde niet nog een keer 🙂
Na een lekkere wafel en wat te drinken is het tijd voor James om even een lekker een tukkie te doen. In de kinderwagen viel hij in slaap en was het ook voor ons tijd om te lunchen. Als je aan een pretpark fan het woord Plopsaland laat vallen is de eerste reactie; 'dure horeca!'. Dat klopt ook op heel veel plekken. Frisdrank (en water!) zijn schandalig geprijst en er zijn plekken in het park waar de prijs-kwaliteitverhouding slecht is. Maar ik ben fan van Panos! Een erg lekker broodje koop je hier voor €6,50. We namen er allebei een.
Ik moet wel zeggen dat we ons eigen drinken meenamen. Een koeltasje met flesje en blikjes, dit is een tip die ik alle lezers wil aanbevelen. Als je me kent weet je dat ik de beroerdste niet ben, maar €4,99 voor een flesje frisdrank gaat zelfs mij te ver!
Na het prima broodje zag ik m'n kans om ook even aan mezelf te denken. Anubis the Ride & the Ride to Happiness! Het regende inmiddels en hoewel er volgens de app 20 minuten bij de laatstgenoemde coaster stond, was er totaal geen wachtrij. Ik kon 3 ritjes maken zonder uberhaupt te wisselen van plek. Dat was wel 't maximale wat ik aan kon. De harde druppels in je gezicht tijdens de rit hielpen daarbij ook niet mee.
Mocht je twijfelen wat duur is; oordeel zelf:
Nog een paar fotootjes:
Na 1,5 uur slaap werd James wakker en bezochten we de Bumba show in het theater. Vermakelijk voor de kleinste. Ik heb zelf altijd moeite om een kindershow te kijken in een donker theater nadat ik meer dan 2 uur gereden heb. In Disneyland werd ik bijvoorbeeld altijd wakker bij die roze olifant tijdens Animagique en heb ik delen van de show nooit gezien. Ook hier bij Bumba heb ik een stukje gemist.
We liepen nog even terug het park in en deden de Big & Betsy traktors en het bos van Plop.
Het was inmiddels bijna 16:00 uur en begon weer te regenen. Tijd om de kamersleutel te halen en ons om te kleden om te gaan zwemmen! Plopsaqua was geopend tot 18:00 en we zouden om 18:30 gaan dineren.
Een prima invulling van het laatste stuk van de middag.
Helaas heb ik geen foto's van Plopsaqua maar dit is echt de moeite van een bezoek waard als je het nog niet kent. Het is een van de leukste zwembaden waar ik ben geweest en het thema is overal goed doorgevoerd.
Na bijna 1,5 uur zwemmen zijn we moe! Tijd om wat te eten. Ik kende het bijbehorende buffet al van ons vorige bezoek, en het is nog steeds top. Veel keuze, goede kwaliteit en zelfs zonder drukte houden ze alles perfect warm. Daar kan menig buffetrestaurant veel van leren!
Het leuke aan Plopsaland is dat ook hier de bekende figuren rondlopen en ze langs komen aan je tafel.
Ik heb echt 0.0 aanmerkingen hierover. Het drinken is overigens niet inbegrepen maar gelukkig beter geprijst dan in het park. We dronken allemaal een drankje en ik moest €10,75 afrekenen toen we weggingen. Prima!
We speelde nog een potje Airhockey in de gameroom en het was bedtijd. Voor James in ieder geval. Maar ik had zelf ook niet veel nodig 🙂
De kamer is van alle gemakken voorzien. Groot bed, luxe badkamer en een koelkastje hielp ons drinken voor de volgende dag weer koud te krijgen, er is een los toilet (handig!) en zware gordijnen verduisteren de zaak goed.
De volgende ochtend (vanochtend, maandag 24 april) werden we uitgerust wakker. Tijd om te ontbijten! Ook hierbij was de keuze weer uitgebreid en alles perfect. Onze buikjes nog ronder dan ze al waren rondgegeten is het tijd om de spullen weer in te pakken en uit te checken.
De route begon hetzelfde als gisteren. Het verkeerspark en de konijntjes. Maar we namen nu de extra lus bij het kasteel van Koning Samson en Heidi. James op de dierenmolen alhier, ik richting Heide. Direct viel het op dat het vandaag drukker was dan gisteren. Wellicht omdat de weersvoorspellingen vandaag wél goed waren? En het was drukker. Nog steeds niet druk. Maar er waren zienderogen meer mensen. De rij bij Heidi was denk ik zo'n 15 minuten. Ik kwam de rest van het gezin weer tegen bij TikTak.
We namen het treintje, bezochten de kinderboerderij nog even en we sloten af in Majaland. De ballenbak was hier favoriet!
Vlak voor we het park via de entree verlieten troffen we Plop nog even voor de laatste foto en zwaaide we Plopsaland vaarwel.
James viel in de auto na 5 minuten in slaap om wederom 1,5 uur alle indrukken te verwerken. Wij en hij hebben het top gehad! Plopsaland heeft met het hotel écht een schot in de roos geraakt. Het park is boeiend genoeg voor twee dagen, kent heel veel attracties met overal kleine infill attracties en de algehele sfeer is qua aankleding erg prettig.
Valt er dan niks tegen? Tuurlijk wel. Zoals genoemd, de horeca is -op enkele uitzonderingen na- schreeuwend duur (zeker voor Nederlanders, wij betalen in de supermarkt bijvoorbeeld ook een stuk minder dan onze zuiderburen merkte ik vanmiddag op). Iets anders wat opviel is dat er (op rustigere dagen in ieder geval) afwijkende openingstijden zijn voor attracties. Als het park om 10:00 uur open gaat is het geen zekerheid dat alles dan direct open is. Ik zag de Draak vanochtend pas om 11 uur zijn eerste rondjes rijden, de boomstammetjes zouden pas om 13:00 uur openen volgens het bordje en ik heb Ride to Happiness zelfs helemaal niet zien rijden tot half 1 (toen we het park verlieten). Misschien was er storing bij die laatste, maar dit is wel iets om rekening mee te houden.
Verder is Plopsaland -met deze dingen in het achterhoofd- écht een prachtig pretpark. Vol met leuke attracties, goede routing, leuke bekende thema's, een geweldig zwembad en een hotel waar je van alle details en luxe kunt genieten. Plopsaland, tot snel! 🙂