Ik heb me op Eftelpedia eens even ingelezen in hoe het Klaterwater systeem nu eigenlijk precies in elkaar zit. Ik dacht namelijk dat, doordat dit een continu proces is, het water in de vijvers ook genoeg vers water zouden moeten ontvangen om dit soort problemen te voorkomen. Daarbij vond ik het raar dat alleen de Vonderplas (Aquanura vijver) hier last van had terwijl alle vijvers in de Efteling met elkaar in verbinding staan.
Vanuit het Klaterwater systeem komt het water dus het park binnen via het plateau in de siervijver, dat is het hoogste punt in de vijvers. Vanaf daar gaat het de siervijver in en dan via duikers naar het Ruigrijk en de oude Kanovijver. Vanuit die laatste gaat het dan weer door naar de Karpervijver en Vonderplas. Als ik het goed begrijp zou de Vonderplas zo'n beetje de laagste waterpartij binnen de Efteling moeten zijn aangezien deze ook een bypass heeft om water te lozen bij hevige regenval. Dit om het waterniveau redelijk gelijk te houden voor Aquanura. Dat verklaart dan meteen waarom de blauwalg zich beperkt tot die vijver en niet verder verspreid omdat vanaf daar geen water terug naar andere vijvers stroomt. In een periode van droogte is er waarschijnlijk weinig behoefte aan het gebruiken van de bypass om overtollig water af te voeren, maar er zal ook relatief weinig vers water bij komen om het water op peil te houden (aanname).
Ik zou dan denken dat ze, om de blauwalg tegen te gaan, in de zomer de bypass gewoon wat vaker open moeten zetten (ook bij droogte) om zo meer vers water toe te kunnen voegen aan de mix in de vijver en zo de algen eruit te spoelen. Aangezien de aanvoer voor het Klaterwater systeem uit de rioolwater zuivering van Kaatsheuvel komt moet dit ook bij droogte geen probleem zijn omdat er geen extra water voor opgepompt hoeft te worden oid.
Een andere optie is dat ik het allemaal compleet verkeerd begrepen heb en van bovenstaande niks klopt, maar in dat geval laat ik me graag verbeteren 😅