Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom Fata Morgana als zo gedateerd wordt beschouwd. Misschien heb ik geen smaak, maar heb dat gevoel veel sterker met Droomvlucht. Die heeft geen station in thema, een vreselijke wachtrij en er ligt geen themagebied omheen. En zelfs na de renovatie is het transportsysteem schokkerig en luidruchtig. Een doek met lampjes eraan gehangen moet een sterrenhemel voorstellen, wat ik echt Eftelingonwaardig vind en in 2025 werkelijk niemand meer betoverd (zeker omdat het veel te fel is) En de animatronics vind ik niet bijzonder geavanceerd.
Zelfs in huidige staat (ik vind het best meevallen, ik ken de attractie niet zo goed dat ik alle effecten ken), vind ik dat Fata Morgana de tand des tijds bijzonder goed heeft doorstaan. Het is gedetailleerd en best complex qua techniek en er is een hele beleving omheen gebouwd.
Alleen maatschappelijk en politiek ligt het thema en de uitwerking daarvan ietwat gevoelig in deze tijd, dat kan ik niet ontkennen. Maar voor de rest vind ik het nog een uitstekende en Eftelingwaardige attractie en persoonlijk zelfs de mooiste darkride van het park.