Eftelflags eens, ben zelf bij Bermuda nooit backstage geweest, Fata wel regelmatig in het verleden, heb wel je video over de Bermuda gezien, en als ik dat vergelijk met wat ik backstage van de Fata gezien heb oogt de Fata voor mij kwa bouw (basis) een heel stuk duurzamer.
Veel is opgetrokken met echte bouwmaterialen zoals steen en beton zelfs in de decors, (ja men gebruikt ook in de Fata hout), maar wat ik bij Bermuda zag was voornamelijk gipsplaat en hout wanden, ook de wanden van de loods zijn van een ander materiaal waardoor je het pand totaal niet kan vergelijken met de Fata.
PotC is idd meermaals gesloten geweest voor onderhoud maar de operation time is daar ook veel hoger de Efteling is “pas” 10 jaar rond open, “vroeger” was de vaargeul buiten het seizoen gewoon leeg, wat ik er mee bedoel aan te geven na bijna 50 jaar draait PotC ook nog steeds en is ook dat gebouw nog niet op ondanks dat men daar ook een vaargeul heeft en vocht dus ook in het gebouw gaat trekken.
Persoonlijk zie ik de Fata dus zeker niet als afgeschreven en hoewel ik geen inzage heb betreft de cijfers van gastbeleving zegt het feit dat Fons deze attractie genoemd heeft in het kader van renovatie genoeg… als de gastbeleving of rendabiliteit niet goed was dan had men het hier niet over renovatie gehad of had men gesproken over een nieuwe attractie.
Overigens dat het onderhoud vooruit geschoven is wil nog niks zeggen misschien zijn er belangrijkere zaken tussendoor gekomen, of is het budgettair niet te verantwoorden om in 2024 of 2025 te doen met alle projecten die nu lopen, daar hebben wij (helaas) geen inzicht in.
Feit is wel als de staat zo ernstig was dat het moest men zeker al begonnen was.