Even wat anders. Wat zou de reden zijn dat dit onderhoud uitgesteld gaat worden? Komt dit doordat de attractie er slechter bijligt dan men voorzien had en men meer tijd nodig heeft om te onderzoeken wat te doen? Of is er een andere attractie die toch harder aan een onderhoudsbeurt toe is?
Ik denk dan bijvoorbeeld aan Villa Volta. Volgens mij is men daar toch ook wel al een tijdje mee bezig en gaan de geruchten daar ook al een tijdje over dat die groot onderhoud zou krijgen. Ook daar riepen mensen dat het huis gesloopt zou gaan worden, wat ik ook niet geloof overigens, misschien deels om de trommel te vervangen.
Ik ben ook wel van mening dat Villa Volta meer toe is aan het groot onderhoud en er meer te halen valt hier. Waar de Fata nog overeind blijft staan met haar gebreken en verdwenen effecten, is Villa Volta wel echt van een minder niveau geworden met de tijd.
Met name de hoofdshow, de climax van de attractie, draait niet meer zoals in de beginjaren. Natuurlijk is dit ook een prototype wat hierin zit. Ik verwacht dat Vekoma nu een stuk betere technieken heeft voor een Mad House. De decor stukken van de trommel kunnen gelukkig 1 op 1 verplaatst worden. Ik denk dat dit echt de investering waard zou zijn.
Ook de voorshows zijn anno 2024 redelijk gedateerd. Niet het verhaal zelf, niet de prachtige stemmen, maar wel de spanningsboog en de prikkels die gegeven worden. Bij Baron 1898 en Symbolica hebben ze laten zien wat men in de huidige tijd kan en wil laten zien in een voorshow. Dat verdient Villa Volta ook. Vooral in de eerste ruimte valt winst te halen. De animatronic van Hugo mag natuurlijk niet verdwijnen, maar is het logisch dat hij in zo’n rommel hok zit? Kan Vrouwe Goeds niet net zoals de Witte Wieven door het huis dwalen? Ook kan men meteen de overblijfselen van de twee verdeling verdwijnen. Zo zie je in tegels nog steeds waar vroeger de hekken in de voorshows stonden om links en rechts te scheiden.
Ik begrijp dat de Efteling ook moet internationaliseren en dat er met een groot onderhoud ook waarschijnlijk Engels dialogen toegevoegd gaan worden aan de voorshows. Echter vraag ik me af of dit bij zo’n Brabants/Vlaams verhaal passend is. Misschien dat ze op een creatievere manier door meer beeldend te werken, het verhaal ook duidelijk kan worden voor de niet Nederlands sprekende mensen.
Misschien ga ik wat off-topic, maar zou Villa Volta of een andere attractie dus voorrang krijgen op Fata Morgana?