Niek heeft de titel veranderd naar Walibi Belgium gaat Gerstlauer family coaster bouwen .

Ik kon het in bovenstaande posts niet terugvinden, maar gaat de Gold River Adventure verdwijnen?

• Niek heeft hierop gereageerd.

Ziet er uit als een toffe layout! Valt me op dat de launches overigens niet op vlakke stukken zitten, maar naar het lijkt over een heuvel/dal.

Idol Ik kon het in bovenstaande posts niet terugvinden, maar gaat de Gold River Adventure verdwijnen?

Op deze tekening staat ie gewoon nog ingetekend, dus ik denk dat het blijft bestaan:

Niek

Maar als je dit concept ziet, dan kan dat toch bijna niet. Zie de supports bijvoorbeeld.

Niek Op deze tekening staat ie gewoon nog ingetekend, dus ik denk dat het blijft bestaan:

Ik denk dat in de getoonde tekening gebruik is gemaakt van een bestaande technische tekening om aan te geven waar de baan komt. Kijkend naar het parkour is de kans extreem groot dat de rondvaart verdwijnen gaat. Niet erg, want het is al jarenlang een beetje vervallen.

Wat een toffe uitbreiding weer zeg. Walibi België is echt waanzinnig goed bezig de laatste 15 jaar. Een heel erg goed en stabiel aanbod voor families hebben ze nu. Enige wat mijn inziens nog mist is een moderne looper en dan hebben ze echt alles wat een park nodig heeft, kwa aanbod by far het beste park van de Benelux na de Efteling.

• Tim vindt dit leuk.

@Zingo Maar varen door zoveel achtbaangeweld lijkt mij wel tof. Maar wellicht is de ride technisch ook gewoon op.

Wat een ontzettend toffe coaster is dit zeg! Gerstlauer kan dit. Nieuwe type treinen en heerlijk over het water. Wellicht nog wat toffe theming elementen erbij (zoals de tunnels) en volgens mij is dit een topper.

Ik had deze keuze niet verwacht! Maar snap hem volledig. Toffe toevoeging op een leuke plaats. Fijn dat ze het park zo op blijven knappen. Wat een investeringen elk jaar weer!

Gaaf om te zien dit en reuze benieuwd naar die Gerstlauer. En moet zeggen dat Walibi België dingen doet die ik graag in Walibi Holland terug zou zien, want dat park loopt een beetje cater de feiten aan zo.

Ziet er goed uit! Leuk baantje met leuke interactie met Tiki Waka en goed om te zien da Turbine (hopelijk keert de naam terug) ook wat aandacht krijgt.

En hoewel het op de tekeningen/concepten wat schreeuwerig oogt qua kleuren en decors, vind ik het wel wat hebben. Misschien wat Walibi Hollands achtig, maar het past ook wel bij de stijl die Walibi Belgium op meerdere plekken doorvoert. Tiki Waka gebruikt ook wat fellere kleuren, maar past als geheel wel in het gebied én het park. Ik verwacht dat dit hiermee ook goed gaat komen. Het ziet er in ieder geval iets gecoördineerd uit, i.p.v. random graffiti zoals in Biddinghuizen.

Ik denk dat de kleuren bewust wat overdreven zijn. De meeste gebieden in Walibi hadden dat als ik me goed herinner. Daarnaast gaat dat perfect uit zien als het een beetje ouder is.

Coasterfrenzy Daarnaast gaat dat perfect uit zien als het een beetje ouder is.

Zouden ze dat ook denken bij hun noorderburen in Biddinghuizen :😉

• Kevjoe heeft hierop gereageerd.

Varnonth Ik hoop dat ze treinen gaan ontwerpen alsof je op een speedboot zit zoals de Intamin Jet Ski’s

pretparkgekkie05-10 Nee, daar is alles ontworpen om na een paar jaar vervangen te worden, als we de geruchten/uitspraken moeten geloven.

Felixius Ik hoop dat ze treinen gaan ontwerpen alsof je op een speedboot zit zoals de Intamin Jet Ski’s

De naam in de Concepts is "Speed Boat" (al zou dat nog maar een werktitel kunnen zijn). Ik ga er dus wel van uit dat dit het idee er achter is.

Wat een heerlijk nieuws is dit toch. Want hoewel Walibi Belgium altijd bleef beweren dat hun investeringsplan bleef doorlopen, vreesde ik soms toch dat er uiteindelijk niet veel meer uitgevoerd zou worden.

Ik kijk er alleszins enorm naar uit. Toch wel een mooie toevoeging voor hun 50ste verjaardag in 2025. Ik ben trouwens ook enorm benieuwd wat men themagewijs met Flashback gaat doen. Want toen men die logflume in 2010 in zulke flashy kleuren schilderde was ik niet bepaald fan. Hopelijk pakt men ook de binnenkant van het station aan en krijgen we weer enkele leuke watereffecten.

Valt mij trouwens ook op dat men echt aan het toewerken is naar een pretpark waar men meer dan één dag kan doorbrengen. Volgens mij gaat de komst van verblijfsaccomodaties echt niet ver weg meer zijn.

16 dagen later

Het heeft nog redelijk lang geduurd, maar daar zijn ze weer: de bewoners van de Rue Joseph Deschamps. Afgelopen week kwam de vereniging 'Les Versants de la Dyle' bij elkaar. Hun agendapunt: de nieuwe achtbaan van Walibi Belgium. 'Les Versants de la Dyle' is een vereniging van inwoners van de gemeenten Wavre, Limal en Bierges die zich inzetten voor o.a. de natuur en diens behoud in laatstgenoemde Waals-Brabantse gemeenten.

En de nieuwe plannen met de Gerstlauer achtbaan vallen natuurlijk niet in goede aarde. De vereniging is faliekant tegen en vreest geluidsoverlast, zoals - volgens hen - ook al het geval was bij hun laatste nieuwigheden: Pulsar, Tiki Waka en Kondaa. De buurtbewoners zullen er niet voor terugdeinzen om alles wat in hun macht ligt om deze uitbreiding tegen te gaan.

Walibi Belgium doet overigens wel tegemoetkomingen naar de buurtbewoners toe. Zo wil het park een 8 meter hoge geluidsmuur plaatsen bij de parkgrens en zou de launch die het dichtst bij de Rue Joseph Deschamps ligt overdekt worden. De rest van de baan ligt weg van de woonwijk naast het park. Buurtbewoners vinden dat echter niet genoeg en zeggen dat deze geluidsmuur vlak naast de attractie moet komen om effectief te zijn.
            Daarnaast eisen buurtbewoners dat het park zijn strategie wijzigt en ofwel moet het park verhuizen naar een locatie ver weg van de buurtbewoners of moet het park bij elke nieuwe attractie een oudere attractie verwijderen. Redelijk absurde eisen, toch?

Dat Walibi Belgium jaarlijks in de clinch ligt met de buurtbewoners is geen geheim meer. Het park en de buren hebben regelmatig overleg en het park doet al jaren moeite om de overlast te beperken. Zo heeft het park de laatste jaren flink gesnoeid in hun openingsuren, zoals het annuleren van zomernocturnes. Bovendien moet het park bij elke extra opening een andere dag in het jaar sluiten. Vuurwerk word al enkele jaren niet meer georganiseerd en het park is ook beperkt in het afspelen van muziek in het park.

Ook technisch gezien heeft Walibi de voorbije 20 jaar geïnvesteerd in geluidsdempende oplossingen bij hun attracties, zoals de supports van Cobra en - destijds - Turbine op te vullen met zand en het plaatsen van speciale wielen. Destijds sloot Walibi tijdens zomernocturnes (tot 23u00, elke zaterdag in juli en augustus) ook alle attracties nabij de Rue Joseph Deschamps al om 20u00.

Zeer benieuwd hoe deze historie nog gaat aflopen!

Ik durf te wedden dat de meeste klagers daar korter wonen dan dat het park er staat, dus waarom zeik je als je wist waar je naast ging wonen? Maar ondanks hun gezanik zijn Pulsar, Tiki-Waka en vooral Kondaa er alsnog gekomen, dus ik denk dat er ook nu niets in de weg gaat zitten voor de bouw van de coaster.

QDude24 precies dit. Het park bestaat al sinds 1975. Ik durf te wedden dat de meeste bewoners pas na 1975 zijn gaan wonen. Ik snap echt niet waarom je hier zo je hele leven door laat beïnvloeden. Ga niet naast een pretpark wonen als dit je zo grijpt. En dan het argument ja verhuis het hele park maar? Belachelijk!

Dat zijn waarschijnlijk ook mensen die er geen verstand van hebben en niet weten dat een park moet groeien om bij te blijven. Op het moment dat ze er kwamen wonen zagen ze het park en dachten ‘ja hier neem ik wel genoegen mee’. Totdat er ineens plannen komen voor nieuwe achtbanen etc. Want dat is het probleem volgens mij, die geluidsoverlast. Vaak zijn het ook wel 5 ‘Die Hards’ inwoners die de rest van het dorp meekrijgen.

• Meint heeft hierop gereageerd.

Van de hele straat die achter het park loopt (de Rue Joseph Deschamps, die je neemt als je de parking van het park verlaat) zijn er effectief nog enkele inwoners die er wonen sinds het park opende in 1975.

Begin jaren '00 nam ik met een vriend ooit de proef op de som en reden we door de Rue Joseph Deschamps. En effectief...een attractie zoals Turbine maakte toen veel lawaai. We zijn toen uit de auto gestapt ter hoogte van Turbine. Maar ondertussen zijn we 20 jaar verder. Zoals ik al eerder zei heeft Walibi meerdere stappen ondernomen om tegemoet te komen aan de buurtbewoners.

Klein geluk bij een ongeluk is dat men meestal wel de steun krijgt van o.a. enkele schepenen van de gemeente Wavre die Walibi nog steeds ziet als een belangrijke speler op vlak van toerisme en tewerkstelling.

K-ToF Buurtbewoners vinden dat echter niet genoeg en zeggen dat deze geluidsmuur vlak naast de attractie moet komen om effectief te zijn.

Op zich zou het voor Walibi geen groot verschil moeten maken waar de muur ligt. Enkel thematisch wellicht een uitdaging.

Wat ik me wel sterk af vraag, is of dit correct is. Een geluidswal stuwt geluid als het ware omhoog, maar dat werkt niet tot in het oneindige. Normaliter werkt een geluidswal op grotere afstand juist weer minder goed. Nu weet ik niet of de afstand van de attractie tot de buren groot genoeg is om daadwerkelijk van een verminderd effect te kunnen spreken, maar het is wellicht iets wat eens onderzocht zou moeten worden.