Lastige. Ik heb onlangs zitten luisteren naar de Looopings podcast waarin Mascha Taminiau geïnterviewd werd (kan ik wel aanraden btw). Daarin kwam vrij duidelijk naar voren dat het ze wel bevalt om een park te hebben waarin thema snel gewisseld kan worden. Ik denk dat dat het grootste probleem ligt met een darkride bouwen, gezien je die wel érgens naartoe moet thematiseren en dat dat dan ook vrij vast ligt voor de komende paar decennia.
Walibi kan het zo goed gebruiken, een darkride is denk ik voor iedereen wel een fijne afwisseling tussen de achtbanen door. Denk dat dat wel de voornaamste reden is dat mensen Merlin's Magic Castle bezoeken. Uiteraard ook waar is wat eerder genoemd is over de winteropenstelling en de oriëntatie naar families.
Ik zie overigens niet in waarom een achtbaanpark niet ook een darkride kan hebben want (Ik heb er nooit POV's van gezien maar) zelfs Six Flags heeft meerdere darkrides gebouwd in hun parken en die schijnen best goed te zijn.
Het lijkt mij vooral een management mindset die het moeilijk maakt om een darkride te bouwen. Dat terwijl er genoeg darkrides te verzinnen zijn bij de huidige thema's. Denk aan een Transformers achtige racing darkride in Speed Zone of een Wilderness darkride. Denk zeker dat de Leisure Expert Group daar wat voor kan verzinnen, die zijn de ontwerp guru's achter het hele Festivalisation project.