Vakanties plannen is een van mijn favoriete bezigheden. Kijken waar ik heen wil, hoe ik allerlei mooie dingen kan combineren, en zo een mooie trip uitstippelen om weer een stukje van onze planeet te bewonderen... heerlijk! Toen ik mijn grote vakantie voor 2022 aan het bedenken was, wilde ik een mooie combinatie maken van attractieparken, een paar steden en een mooie hoeveelheid natuur - liefst wat bergen. En met die ingrediënten kwam ik al snel uit op een reis naar Italië! In juni heb ik drie weken met trein en fiets door dit mooie land gereisd en prachtige dingen gezien. Ik ben van plan dit met jullie te delen in 6 TR's: vijf attractieparken en een zesde over de rest van de reis. Let's go!
Deel 1: Movieland Park
Deel 2: Gardaland
Deel 3: Mirabilandia
Deel 4: Fiabilandia
Deel 5: Cavallino Matto
Nu ik naar het lijstje met TR's van deze reis kijk, moet ik toch concluderen dat er een beetje een dalende lijn in de reeks zit 😅. Oh well, een pretpark is een pretpark, en kleine parkjes ontdekken vind ik juist een van de grappige dingen van deze hobby. Vandaag is het tijd voor weer regionaal pretpark, en ook het laatste pretpark van de vakantie: Cavallino Matto. Tot 2015 hadden volgens mij maar weinig coasterfans dit park op hun netvlies staan: een parkje in een verder pretpark-loos deel van Italië met een handvol standaard familie-achtbanen als credits, dat trekt maar weinig fans aan. In 2015 veranderde dat plotsklaps, toen het park een tweedehands Togo stand-up-coaster uit Canada op de kop wist te tikken. Sindsdien is het park enigszins bekend onder coasterfans, als 'dat ene Italiaanse parkje met die stand-up'. Ik was vandaag erg benieuwd naar het park; natuurlijk naar die bijzondere achtbaan, maar ook naar al het andere wat Cavallino Matto te bieden zou hebben.
Cavallino Matto ligt tussen de toeristencampings aan de Ligurische Kust (de westkust) van Italië. Op ongeveer 3 kilometer van het park ligt het treinstation van Castagneto Carducci-Donoratico, waarvandaan je met een wandeling van een halfuurtje over kleine paadjes tussen bossen en weilanden het park kan bereiken. Best een mooi stukje lopen, en zo is het park dus ook per openbaar vervoer bereikbaar. Vanaf het station rijden eens per 1 à 2 uur treinen die je binnen een uur in Pisa brengen, waarmee een bezoek aan het park voor mij als dagtochtje vanuit het toeristische hart van Toscane te doen was. Helaas had ik een beetje een grauwe dag vandaag met soms wat korte regenbuitjes, maar gelukkig kwam de echte onweersstorm pas toen ik weer op de terugweg was, dus kon ik gewoon genieten van mijn dag in het pretpark.
Aankomst op het station van Castagneto Carducci-Donoratico (MAND!)
Wandeling onder de parasoldennen naar het park
Aankomst bij Cavallino Matto gaat ge-paard met veel paarden. De naam van het park is Italiaans voor 'Gek Paard', en dus is de mascotte van het park een knalblauw paard. Rond de ingang vinden we die overal: op de rotonde voor het park, bij de toegangspoort, direct achter de entree. Ik had niet al te vroeg de trein gepakt, en kwam rond een uur of half 1 aan bij het park. Toen was het entreeplein alweer zo goed als verlaten; ik kocht mijn kaartje achter de enige kassa die open was en kon hem direct bij de ingansgpoort weer laten scannen. Ondanks mijn late aankomst kon ik trouwens alle attracties gemakkelijk doen, want er waren vrijwel geen wachtrijen. Daar leek het park op te zijn ingericht, want bij elke attractie hangt een bordje waarop staat dat ze, als er geen wachrij is, tot 5 minuten wachten op extra bezoekers voordat ze de attractie starten. Ergens wel logisch beleid en netjes dat ze dat aankondigen; bovendien hielden de operators zich nauwelijks aan die regel, dus dikke prima.
Volgens mij ligt hier een pretpark...
Jup, dat ziet eruit als een pretparkingang!
Paard!
De eerste indruk die het park wekt is in elk geval erg goed! Het ligt fantastich onder de grote parasoldennen, wat een heel fijne bossfeer geeft. Daarnaast ziet alles er eigenlijk heel verzorgd uit. Hoewel veel van de attracties simpele kermisdingen zijn, is wel aandacht geschonken aan de plaatsing in het park. En attracties die niet van de kermis geplukt zijn zien er meteen netjes gethematiseerd uit. Ook de paden zijn netjes verzorgd, en het groen doet de rest: prima plek om rond te kuieren!
Wandelen door Cavallino Matto, onder de grote bomen
Horeca was ook prima, zoals dit buffet à la Italia: Kies een koud voorgerecht, én een pasta, én een hoofdgerecht, én een toetje. Jammie!
Qua attractie-aanbod vinden we vooral veel standaardspul in het park. Een groot deel van het aanbod bestaat uit een ruime variatie aan flatrides, aangevuld met wat andere attracties zoals een rit-in-een-karretje met schietsysteem en een parktreintje wat een soort mini-dark ride binnenrijdt. Daarnaast is er een redelijk uitgebreid aanbod aan waterattracties, met een splash battle maar ook de opvallende Jurassic River, een log-flume met camelbacks. Deze verraste mij positief door het lange ritverloop en de uitgebreide thematisering, echt een tof dingetje! De laatste waterattractie is een spinning raft die flink gethematiseerd gaat worden in piratenthema, maar helaas was deze I Pirati nog niet af. Volgens de mevrouw bij de servicebalie had het park gedoe met de gemeente over de nieuwe attractie, of althans, dat begreep ik uit de drie woorden Engels die ze sprak.
Flatrides staan er mooi bij, tussen de bomen!
Tof apparaat was dit! Iets tussen een afterburner en een frisbee in, geleverd door Technical Park
Freefall... Jammer dat de operator zijn telefoon zo interessant vond, na het einde van de rit duurde het een volle minuut voordat hij wakker schrok en de beugels openmaakte
Klassieke Polyp. Die kon flink spinnen, erg tof! Wel een kort ritje helaas
Het parktreintje. Ergens gaat die nog een vage tunnel binnen met wild west-animatronics
Interactieve rit-in-een-karrtje. Best geinig
Station van de splash battle, ziet er prima uit hoor
Jurassic River was de verrassing van de dag! Lange rit, mooi thema, leuke combi van log flume met heuvels. Heel toffe attractie!
Enige nadeel van de Jurassic Park-hekken is dat het verdomd lastig is om foto's te maken
Showtje met zo'n dino-in-een-krat animatronic
Deze zou open moeten zijn, maar hij was nog in aanbouw. Belooft weer een gethematiseerde attractie te worden!
Als hoogtepunten van de attractie line-up beschikt Cavallino Matto over niet minder dan 6 credits... Althans, als je de hierboven genoemde Jurassic River meetelt, wat ik eigenlijk een twijfelgeval vind. Drie van de échte achtbanen zijn gewoon standaardmateriaal: een wilde muis en twee kiddycoasters, alledrie van Italiaanse makelij. Eveneens van Italiaanse makelij is Project 1, een mid-size familieachtbaan die rechtstreeks van de kermis geplukt is, maar prima staat in het park. Best een leuke achtbaan is het ook, toffe hoogte en snelheid, leuke bochtjes, prima familiebaan.
Maar de show wordt echt gestolen door Freestyle, de stand-up-coaster van het Japanse Togo die helemaal achterin het park staat. Voor het overgrote deel van de parkbezoekers is deze achtbaan veel te eng, en de operators hebben moeite om de trein te vullen. Niet dat ze het niet proberen, want ze rekken de 5-minuten-regel hier flink op, maar toch gaat de trein vaak halfleeg door de baan. Instappen is wat onwennig aangezien de complete 'stoel' met rugsteun op de juist hoogte gezet moet worden, en bovendien moet je drie verschillende beugels sluiten: een om elke schouder, en nog eentje tegen de buik. Het voelt allemaal heel vaag, maar het was eigenlijk niet oncomfortabel: ik heb met plezier een paar ritjes gemaakt. Het ritverloop ziet er op het oog nogal raar uit: het begint met een enkele looping en een grote camelback, maar daarna volgen vooral raar gebankte stukken track en maffe stukjes met lage heuveltjes. De trein blijkt ook bizar hard zijn snelheid te verliezen, wat het geheel er nog vreemder doet uitzien. Maar toen ik erin zat vond ik het allemaal tof! De rare bankingen, de airtime als je achterin zit, ik heb erg gelachen om deze baan. Tof apparaatje!
Soort-van Big Apple... Whoop-de-doo
Wilde Muis mag niet ontbreken
Kermisbaan misschien, maar wel een leuke! Tof familiebaantje!
First drop!
Staand door de looping!
Rare heuveltjes, maar dan is de trein al heel veel snelheid kwijt
Dat was alweer mijn bezoek aan Cavallino Matto! Ik heb de tekst wat kort gehouden deze keer, vooral omdat ik over het park eigenlijk niet heel veel te zeggen heb wat niet in het onderschrift van een foto past. Het park heeft uiteindelijk maar een handjevol attracties die echt bijzonder zijn en die meer uitleg veridenen. Dat is trouwens niet per definitie een slecht teken: hoewel het aanbod van Cavallino Matto vooral uit standaardattracties bestaat, hebben we wel een mooie line-up staan met een toffe polyp, leuke familie-achtbaan, frisbee, en zo nog een hele rits aan prima attracties. Vaak sla ik bij pretparkbezoeken de flatrides over omdat ik veel ervan inmiddels wel kan dromen, maar hier heb ik er best veel meegepakt omdat het park wel precies de leukste typen flatrides heeft staan, die je dan weer net niet overal aantreft.
Daarbij heeft het park nog een paar attracties de er echt bovenuit steken, waarbij opvalt dat de nieuwste attracties ook een flinke saus van thematisatie hebben meegekregen. Het beste voorbeeld daarvan is Jurassic River, die mij echt verbaasde door zijn unieke rit en hoog niveau van theming. Zoek vooral een onride-video op om het zelf te zien, want er zijn nog best veel outdoor-scenes die vanuit het park onfotografeerbaar zijn maar die de rit wel erg tof maken. Voor de coaster-fan is Freestyle echt de kers op de taart. Hier geen theming, maar wel een unieke en erg vermakelijke achtbaan. Tof dat deze in Europa beland is!
Ook buiten de attracties coort het park gewoon steady: het is mooi aangelegd en profiteert echt enorm van de bosrijke setting waarin het ligt. Horeca is prima, er zijn nog wat showtjes voor mensen die eventjes willen zitten (over het niveau durf ik niks te zeggen). Personeel is een minpuntje: vaak ongeïnteresseerd en niet echt gedreven om door te werken. Ik ben benieuwd of dat op drukke dagen anders is, als ze in dit park ooit een drukke dag hebben. Al bij al is Cavallino Matto dus eigenlijk precies wat je van een klein regionaal pretpark kan verwachten: een fijne omgeving, uitgebelanceerd attractieaabod, en duidelijk op zoek naar nieuwe dingen om mensen te verrassen binnen het budget wat ze hebben. Ik ben benieuwd waar hun vernieuwsdrang ze gaat brengen, wat de theming van Jurassic River en I Pirati belooft veel voor een park van dit formaat. Zoals het er nu bij ligt vond ik het leuk hier eens geweest te zijn, maar zal ik waarschijnlijk niet meer terugkeren; daarvoor is het te klein en te ver weg. Maar mochten ze bij het Gekke Paard nog eens wat bijzonders in petto hebben... wie weet keer ik dan nog eens terug.