Daffie Je maakt een denkfout, want je moet niet naar individuen kijken, maar naar families:
De Heus staat op 5. Is een grote speler voor veevoer. Goed voor 1,6 miljard
Van Drie staat op 10. Mest en slacht 1,5 miljoen kalveren in Nederland. Goed voor 1,2 miljard
Familie Kloosterboer, grote speler in de koelinstallaties op 15, goed voor 900 miljoen euro
Van der Lely op plek 24, grote speler rond innovatie landbouw, goed voor 650 miljoen
En zo kan ik nog even doorgaan met familiebedrijven. Verder zie ik eerlijk gezegd weinig kolder in de reactie van @Randomnickname95 maar iemand die gewoon duidelijk de feiten opsomt zonder zich te laten leiden door emoties of onderbuikgevoelens.
luc136 Dat is volgens mij ook de crux van de hele stikstofdiscussie: de grootste spelers die al tientallen jaren bepalen hoe de agrarische sector eruitziet zijn dit soort rijke (maar haast onzichtbare) megabedrijven, maar de huidige wetgeving om stikstof aan banden te leggen komt allemaal voor rekening van de boeren. De achterliggende firma’s die eigenlijk aan de touwtjes trekken blijven met hun mega-fortuinen buiten schot. Dat is natuurlijk ontzettend scheef.
Exact, de boer is de dupe van een afschuwelijk systeem waar hij de speelbal is van veevoerders, slachthuizen, supermarkten en allerlei andere firma's die over de rug van de boer grof geld verdienen. In mijn optiek heeft het kabinet daar ook veel te weinig aandacht voor en wordt alles maar op "de boer" geschoven. Terwijl het gros van de boeren prima hun bedrijf kan voorzetten. Maar de verwarring is nu bij iedereen want niemand weet waar ze aan toe zijn. Geef duidelijkheid aan de boer. Boeren met een grote diversiteit (dieren en landbouw), bio boeren, boeren die hun vee altijd buiten laten lopen, boeren met een beperkte schaal, etc etc, geef die allemaal een buut vrij briefje dat ze zich geen zorgen moeten maken. Zet de veevoerder onder druk dat ze het business model aanpassen, zet de Rabo onder druk dat ze die groep boeren die vrij zijn gespeeld financieel worden gesteund en zet de supermarkt onder druk dat de boer een eerlijke prijs voor zijn producten krijgt. Deze discussie is echt simpel te beslechten en de piekbelasters waar we het over hebben die hebben inderdaad niets meer te maken met de Boer zoekt Vrouw romantiek van een boerderij maar dat zijn fabrieken waar koeien of ander vee een resource zijn om veel geld te verdienen.