Dat het gebouw in slechte staat zou zijn betwijfel ik tot op de dag van vandaag. Welliswaar zal het misschien het geval zijn geweest bij de baksteen buitenlaag op sommige plekken maar het casco was, met name als je de beelden van de sloop ziet, echt zo slecht niet. Als je door dat 3d model van het Spookslot loopt valt het geloof ik ook nog wel mee met rotte plekken, die vloer was 20 jaar geleden ook al zo gestut.
Ik denk eerder dat als we over de vraag of de technieken nog van deze tijd zijn zouden spreken het een ander verhaal is, maar houten constructies van de decors e.d. zijn in Fata Morgana en Droomvlucht soortgelijkend.
Ik kan me herinneren dat ze 20/30 jaar terug al spraken over een sloop van het slot puur vanwege zogenoemde lage bezoekersaantallen, het speelde toen dus al en sindsdien zullen ze achter de schermen al lang bezig zijn geweest met toekomstplannen. Dat ze er niet voor hebben gekozen om het slot in de loop der jaren te moderniseren (waarbij onder de fans het fabeltje ontstond dat dit gebeurde omdat anders het slot niet meer aan de NEN normen van de brandweer zou voldoen en de attractie anders dicht moest) vind ik persoonlijk een gemiste kans; je had naast het slot een prachtige aansluitende attractie kunnen ontwikkelen als het Spookslot gewoon beter onderhouden en geupgrade zou zijn geweest. Het mocht niet zo zijn...
Overigens vraag ik me af, gezien het slot 'vereeuwigd' is in de metaverse waarbij die verkoopwaarde dan nu af neemt, wat het eigenlijk kost om zoiets in de lucht te houden. Ergens zal toch iemand moeten betalen voor de hosting en het toegankelijk houden?