Hi allemaal, @Maritaaax en ik zijn naar het jaarkaarthouders feest in Disneyland Parijs geweest, hieronder een kleine samenvatting van ons avontuur.
Vlak voor de Coronacrisis (september 2019) hebben @Maritaaax en ik een jaarkaart genomen op Disneyland Parijs, dit beviel echt heel goed. Dit was voor ons eigenlijk het begin van onze pretparkhobby. Zoals iedereen weet gooide Corona flink roet in het eten en hebben we uiteindelijk niet zo heel veel aan onze jaarkaarten gehad. Er kwam een reserveringssysteem, voordelen werden geschrapt en de prijzen gingen ook nog eens flink omhoog. Desondanks zijn we toch wel een aantal keren naar Parijs afgereisd en hebben we ons echt wel vermaakt. Toen onze jaarkaarten afliepen hebben we besloten om ze maar niet te verlengen, grootste reden was toch het reserveringssysteem.
Fast forward naar begin 2023, de wereld ziet er weer heel anders uit. Er kan weer meer en Disney kondigt een jaarkaarthouders feest aan! Het grappige is dat wij een paar jaar geleden kaartjes voor dit specifieke feest hadden gekocht maar het kon toen geen doorgang vinden vanwege het begin van de Coronacrisis. Het begon toch wel te kriebelen na de aankondiging van dit feest. Na wat overleg en denkwerk hebben we besloten toch maar weer een jaarkaart te nemen, deze heb je immers nodig in combinatie met een kaartje van 55 euro om toegang te krijgen tot het feest.
Dan is daar de grote dag, van het feest hoor ik je denken? Nee de kaartjes gaan in de verkoop. vanaf 10:00 uur moet je klaar zitten want de kaartjes zouden nog wel eens hard kunnen gaan geeft Disney aan. We zitten klaar hoor, geen stress zou je denken....... website plat. Nou ja dat was te verwachten, er zijn natuurlijk best veel jaarkaarthouders die een kaartje willen kopen. Ongeveer 4 uur later is mijn F4 knop versleten maar hebben we dankzij een klein wonder toch 2 kaartjes kunnen kopen. Je zou voor de grap eens moeten googelen hoe de verkoop van de kaartjes is verlopen, ik heb nog nooit zoveel boze tweets voorbij zien komen over een feestje, bizar.
In de weken voor het feest maakt Disney de onderhoudskalender bekend, dit hebben ze uiteraard gedaan na de verkoop van de kaartjes en het lijkt mij wel duidelijk waarom: Big Thunder Mountain, Crush Coaster, Pinnochio, Dumbo en Nautilus zijn allemaal dicht. Ook gaat het park de dagen rond het feest 1 of 2 uur eerder dicht, zou het zijn omdat er veel jaarkaarthouders zijn die toch al betaald hebben? Geen idee, zou toeval kunnen zijn maar het voelt toch een beetje zuur.
En dan nu het feest zelf, het zal je verbazen maar het was echt leuk! Veel karakters, vrolijk personeel en leuke shows! De avond begon met een speech die uiteraard volledig in het frans was, geen idee waar die man het over had maar de mensen die frans spraken juichen en lachen dus hij zal vast goede bedoelingen hebben gehad. Aansluitend aan de speech is de eerste show: het Princess en Pirates festival, je kunt het zien als een soort van dance battle tussen piraten en prinsessen, best vermakelijk! Aan het einde van de show en speech roept de spreker nog snel in het Engels dat we de QR code op ons bandje moeten scannen voor een puzzeltocht, dit doen we uiteraard en komen tot onze verbazing op een volledig Franse website met een Franse uitleg en Franse raadsels. Nu konden we natuurlijk Google Translate gebruiken maar we hadden niet echt zin om onze antwoorden te moeten gaan vertalen en vervolgens te moeten kopiëren en plakken, ook al ben je in Frankrijk voelt dit toch echt wel als een middelvinger, als een van de grootste Europese trekpleisters die deel uitmaakt van een Amerikaans bedrijf zou je toch iemand de boel even kunnen laten vertalen. Na het gestuntel met de speurtocht die we uiteindelijk maar niet gedaan hebben begon de volgende show, The Jungle Book Jive! Echt een top show die we in 2019 al een keer gezien hadden. De show was aangepast zodat deze op de Castle Stage kon worden uitgevoerd. Dus geen praalwagens maar wel live vocals, veel karakters en een hele leuke choreografie, echt een aanrader!
Na de eerste 2 shows zijn we een rondje door het park gaan doen waarbij we alle attracties die wel open waren hebben kunnen doen zonder enige wachttijd, alleen dit maakt zo'n avond al super! Zo zijn we bijvoorbeeld meerdere keren achter elkaar in Buzz Lightyear gegaan om onze score te verbeteren, blijft leuk! Zeker als je niet hoeft te wachten. Tijdens dit rondje door het park komen we verschillende karakters tegen die zonder rij of enorme groepen mensen gewoon benaderbaar zijn voor een high five of een selfie, erg leuk! We sluiten onze avond af met een Disney Classics show in het Videopolis theater, naar mijn mening niet heel bijzonder maar wel leuk. Het is een show met karakters en dansers, het zijn veel karakters die je niet meer ziet in het park wat het wel weer speciaal maakt. Na deze show zijn we uiteindelijk moe en voldaan weer terug naar het hotel gegaan.
Ik realiseer me dat ik voor een geslaagde avond best wel een zuur verhaal heb geschreven. En toch kan ik niet anders. het is zo enorm zonde als je ziet wat er ooit is neergezet in 1992. Het park heeft zoveel potentieel maar heeft z'n zaakjes vaak gewoon niet goed voor elkaar. Nu weet ik dat ik zelf een deel ben van het probleem, zeuren maar toch geld uitgeven waardoor de boodschap nooit echt zal binnenkomen bij Disney maar hé, af en toe zeuren is gewoon erg lekker.
Hieronder nog een kleine sfeerimpressie: