Mwah, marketing technisch snap ik de keuze wel. Pretpark land bewijst al jaren dat IP's met volledig uitgewerkte karakters veel beter werken dan IP-loze zaken. Disney en Universal hebben dit al in al hun parkdelen toegepast, maar ook de Efteling heeft hier een handje van. Kijk maar naar Jokie & Jet en Sprookjesboom. Dat Toverland hier in mee gaat, is dus meer dan logisch.
Wat echter mist (met uitzondering van Disney en Universal), is dat veel parken de IP's niet groots kunnen neerzetten voor álle doelgroepen. Hier mis je dat multimediale aspect waar Disney en Universal van teren. De enige IP's die bij de Efteling ooit zijn geslaagd, zijn IP's gericht op (kleine) kinderen waarbij ze ook multimediale aspecten hebben toegevoegd. Dus vanuit die redenatie snap ik deze richting van Toverland wel. Met de toevoeging van dit karakter in de show, hopen ze waarschijnlijk dat dit aanslaat. Daarnaast zou je hier prima een mini-animatie serie mee kunnen maken á la de Jokie & Jet serie.
Sowieso is de markt voor baby/kinder speelgoed een beetje verzadigd aan het raken. Het wordt gedomineerd door 'standaard' speelgoed met ofwel een kleine IP óf een oude nostalgische IP (Nijntje en Takkie zijn weer helemaal hip). Maar ook supermarkten als Lidl spelen hierop door 'karakters' aan te bieden met spaaracties. Ouders kopen dit spul dus toch wel voor hun kroost.
Dat er de laatste tijd veel nieuwe karakters bij komen, ben ik met je eens. Ik denk dan ook dat Toverland nog zoekende is naar de perfect IP die ze goed kunnen uitmelken zoals de Efteling dit doet bij Jokie en Jet en de Sprookjesboom. Dat ze met verschillende dingen tegelijkertijd komen, is misschien juist onderdeel van die strategie om te kijken waar de meeste omzet naartoe gaat.
Buiten dat ik me hierboven vooral focus op de commerciële tak van IP's, is er ook nog een complete psychologisch aspect aan gekoppeld, waardoor IP's succesvol zijn en waarom parken er meer op focussen. Daarvoor is dit een interessant artikel om te lezen: https://blooloop.com/theme-park/opinion/theme-park-ip-original/