Ah balen dit, ik had nog willen stemmen maar ik dacht dat ik nog tot en met vandaag had. Het is mij echter ook niet helemaal duidelijk hoe die lijst met stemmen nu werkt - ik zie bijvoorbeeld 1 keer Lord of the Rings van Howard Shore op plek 5 staan van de top 50, maar hoe werkt dat dan? Die film bevat talloze scores die zeer uiteenlopend zijn.
Desalniettemin heb ik ook even een lijstje in elkaar gezet omdat ik groot liefhebber ben van soundtracks. Niet alleen film scores overigens, maar even goed van games, TV series, pretparken 😉 Voor nu omwille van dit topic even beperkt tot enkel filmmuziek, daarmee is het al lastig genoeg het tot slechts 20 stuks te beperken.
Hoewel een film score natuurlijk gecomponeerd wordt als onderdeel van een film en idealiter daarin perfect zijn plek moet vervullen, beoordeel ik hem voor deze lijst toch als op zichzelf staand muziekstuk. Bovenstaande stukken raken mij hoofdzakelijk al meer dan genoeg op het vlak van geluid - ik heb niet eens alle films gezien waar ze in gebruikt worden.
Het loopt uiteen van orkestraal tot elektronisch - in beide gevallen vind ik het lekker als er een sterk gevoel voor ritmiek in zit (wat even goed bereikt kan worden door een partij staccato strijkers zonder enige vorm van percussie). Stukken die in D majeur of D mineur geschreven zijn hebben op de een of andere magische manier sowieso al een streepje voor. En Thomas Newman is de componist die er voor mij uit springt op het gebied van een eigen onmiskenbare sound die altijd fris, vernieuwend en lekker klinkt. 🙂