Progress Bezuinigingen horen er verder gewoon bij.
Vind ik een rare uitspraak, maar het zal afhangen van het perspectief waaruit je redeneert. Dat ontwerpen terug moeten naar een realistisch ontwerp dat past in de begroting is inderdaad een logische stap in zo een proces. Maar zulke ontwerpen zou je in mijn optiek niet communiceren met de buitenwereld. Tenzij je gaat terugkijken, zoals we met Disney ook wel eens hele futuristische tekeningen zien van ontwerpen van Disney parken en attracties.
Maar bezuinigingen ontstaan daarna doordat ontwerp en realisatie onvoldoende in balans zijn en je je projectreservering voor onverwachte kosten dus gaat overschrijden. Voorop gesteld, ik heb totaal geen zicht op hoe dit in de Efteling werkt, maar het is algemeen genomen vrij logisch dat het realistisch ontwerp wordt ontworpen op basis van de financiële kaders die in een projectvoorstel zijn opgenomen en moeten samen komen in een project initiatiedocument. Maar als dingen zo drastisch zijn veranderd dan heeft dat volgens mij andere redenen dan financiële redenen. Denk aan de haalbaarheid om op zo een korte termijn een attractie te kunnen realiseren en de capaciteiten die een aannemer kan leveren. Of vergunningstechnisch zat er misschien een kink in de kabel.
Dus de aanname dat het allemaal bezuinigingen zijn vind ik wat prematuur in het geval van Max en Moritz. Misschien dat we het over twintig jaar wel teruglezen in een boek, samen met de futuristische ontwerpen die men had uitgewerkt.