BlueSpirit Waarom moet de Efteling toch steeds het wiel opnieuw uitvinden. Kijk naar hoe Disney en Universal dit doen en pas daarop ontwerpen aan.
R013 Altijd maar dat zeuren omdat ze dingen op hun eigen manier willen ontdekken. Wees blij dat ze geen kopieerapparaat zijn voor hetgeen wat andere parken doen.
Er is ook jaren getest met die boarding passes en uiteindelijk hebben we gewoon een gratis virtuele fast pass. Als de Efteling een jaartje wilt experimenteren om tot de conclusie te komen dat ze beter de concurrentie na kunnen doen, mogen ze van mij hun gang gaan. Maar ik vind de kritiek wel terecht.
Jos1986 Ik ben nog steeds geen fan van dit concept, en begrijp ook niet helemaal welk probleem het park probeert op te lossen hier of elders in het park.
Het idee is om beter gebruik te kunnen maken van de mensen in de normale wachtrij, waardoor een single-rider-rij eigenlijk overbodig wordt. Ik denk dat het idee bij Disney is ontstaan door de stelselmatige discussies met groepen in de single-rider-rij die toch samen willen. Als er geen single rider is, is die discussie er ook niet meer. En bijkomend voordeel voor Disney is natuurlijk dat de mensen die de standby-rij nu te lang vinden, als enige alternatief een lightning lane kunnen aanschaffen.
Overigens is voor een goede werking van zo'n systeem wel belangrijk dat die splitsing pas laat in de wachtrij is. Net zoals er bij de Piraña een splitsing is tussen groepen van 1-2 personen en 3 personen of meer. Hoe je die splitsing daar dan uitwerkt, daar kan je mee experimenteren. Maar die splitsing vooraan in de rij, is bij voorbaat al gedoemd te mislukken. Te veel kans op serieuze verschillen in de wachttijd is frustrerend, en zelfs als de wachtrijen even lang duren heeft iedereen het gevoel dat de rij waar ze zelf instaan langzamer gaat.