R013 Of je draait het eens om, je hoeft niet elke keer bij elke toevoeging een complete discussie te starten over het wel of niet bij de Efteling vinden passen? Het lijkt voor sommigen op het forum een sport te worden om overal maar vraagtekens bij te zetten. Bij projecten als het Grand Hotel en de afwerking kan ik het nog begrijpen maar bij het toevoegen van de kleinste dingen die misschien wel gewoon enorm handig zijn voor de casual bezoekers vind ik het wel erg ver gezocht.
Wat de een vergezocht vindt, vindt de ander misschien juist van wezenlijk belang om te discussiëren. Er is geen meningenpolitie die bepaald wat de moeite loont van discussiëren. Als je iets overdreven vindt om over te discussiëren dan negeer je het. Dat voorkomt ook de lelijke discussie die hier nu uit is gekomen. Ik vind dit soort toevoegingen juist de kern raken van wat voor mij persoonlijk de Efteling nou juist zo een fijne plek maakt. En daarom juist de moeite om daar dan een mening over te delen.
R013 Dat wij fans de ingang met het bord de hoofdingang vinden maakt het nog niet ineens een hoofdingang voor het sprookjesbos.
Dit is wel een rare redenatie. Er is gewoon een hoofdingang, en dat is de ingang naast de marskramer richting Doornroosje. Dat is niet door fans bepaald, dat is gewoon hoe het ingetekend. Dat daarnaast nog een aantal zij ingangen zijn doet daar niks aan af. Overigens heeft de zij-ingang dus een vergelijkbare toegangspoort: namelijk twee stenen zuiltjes met een sprookjesachtig figuur erop.
En om het nog maar eens te herhalen; het gaat mij niet om de uitvoering van die letters op een hek. De discussie voor mij gaat erover dat zo een tekst wordt toegevoegd, omdat alles voorgekauwd moet worden. Een trend die sinds de komst van de Vliegende Hollander is ingezet en nooit meer is verdwenen bij uitbreidingen.
Markiewong Hoe communiceer je dat een hek een toegangspoort is tot een gebied met enkel twee soldaten erop?
Er valt niets te communiceren. Het betekent dat je een ander gebied betreed, iets dat al bijna 75 jaar op die manier gebeurd en al 75 jaar voldoende duidelijk communiceerde.
Markiewong Wat betreft opmerking over de storytelling en vergelijking met Disneyland Parijs, die gaat hier niet op voor mij. Efteling probeert hier immers geen verhaal te vertellen, maar puur te communiceren waar je bent en waar je heen gaat.
Dat was ook niet het punt dat ik maakte in de vergelijking met Disney.
Markiewong Dat klopt, maar hij zegt wel wat er van je verwacht wordt "papier hier". Als je dat niet toevoegt zou de gast ook totaal niet weten dat het een prullenbak is. Daarna bedankt hij je om duidelijk te maken dat wat je hebt gedaan juist was.
Het is een veelvraat, die op een wonderlijke manier in staat is je papier op te eten. Je moet het niet benaderen als vuilnisbak. Het is de uitbeelding van een kindervers, functioneel gemaakt om er een extra dimensie aan toe te voegen.