laprikantan 'Winter' is überhaupt vrij moeilijk om te thematiseren. Bij veel parken is de 'winter'versiering gewoon kerstversiering. En dat kan prima, omdat die parken na de kerstperiode toch in winterslaap gaan. De Winter Efteling draait echter gewoon door tot februari en om dan nog een kerstsfeer te hebben staan is ook zo raar.
En dan is er nog het punt dat het klimaat verandert en de winters warmer worden. Dat is inmiddels geen statistiek meer: je kunt het jaarlijkse buiten zien en voelen. Natuurlijke sneeuw zal steeds zeldzamer worden. Het is 's winters nog altijd kouder dan in de zomer dus kampvuurtjes zullen in trek blijven. Maar ik vraag me af hoe sfeervol het nog is om een heel park halfvol nepsneeuw te spuiten als er misschien zes dagen per winter echt sneeuw ligt. Een park zonder bladeren aan de bomen voelt al grauw aan en nepsneeuw maakt dat naar mijn idee alleen maar erger.
Dus eigenlijk vraag ik me af in hoeverre een winterevenement nog toekomst heeft. Eén voordeel: het zal niet snel later licht worden, dus het zien van het park bij nacht blijft een reden om 's winters naar de Efteling te gaan.