Ik lees hierboven veel dat mensen de wachtrijen van minimaal 60 minuten acceptabel vinden. Hier zou ik op extreme dagen ook wel mee kunnen leven als ik met alleen volwassenen de attracties zou afgaan. Maar als je met je gezin de leukste attracties wilt meemaken, dan loop je op een dag als 11 april al tegen het volgende aan:
- Droomvlucht --> gemiddelde wachttijd van 54 minuten (Max was 70 min)
- Symbolica --> gemiddelde wachttijd van 56 minuten (Max was 90 min)
- Halve Maen --> gemiddelde wachttijd van 38 minuten (Max was 60 min)
- De oude tufferbaan --> gemiddelde wachttijd van 37 minuten (Max was 55 min)
- Fata Morgana --> gemiddelde wachttijd van 37 minuten (Max was 50 min)
- Carnaval festival --> gemiddelde wachttijd van 30 minuten (Max was 60 min)
Als je dan alleen al kijkt naar de gemiddelde wachttijden en niet eens naar de maximale wachttijden (waar je ook niet aan ontkomt als je meer dan 6 attracties wilt doen), heb je rond 15:00 dus pas 6 attracties gehad waarvoor je dus 4 uur in de rij hebt gestaan met je kinderen. En dan heb je nog niet eens een achtbaan gehad! De gemiddelde wachttijden van attracties als de stoomcarousel, Siroco en Villa Volta zijn ook niet heel veel lager. Een keer lang in de rij staan met kinderen is helemaal niet erg en hoort er ook wel bij, maar als je al op een dinsdag na Pasen te maken hebt met 15 attracties waarbij de gemiddelde wachtrij minimaal een half uur is, dan heb je echt een te kort aan attracties. Dit soort wachttijden vind logisch voor een zomervakantie, maar ik heb het idee dat dit soort dagen steeds meer voor gaan komen. Je betaald je scheel aan de entreeprijs en om dan nog een voldaan gevoel over te houden (en niet constant aan te sluiten in een wachtrij) moet je je kinderen toch te vaak "Nee" verkopen en ze laten spelen in de speeltuinen.
De Efteling is een magische wereld als je de luxe hebt om op een doordeweekse/rustige dag te gaan. Op moment dat je gebonden bent aan vrije dagen van kinderen, dan blijft er voor mij helaas toch weinig magisch over.