Ronny Hebben ze dan niet gewoon te weinig technisch personeel?
Er is al een aantal jaar een tekort aan technisch personeel met kennis, een aanzienlijk deel dat nu rondloopt moet nog veel leren, en degene die weten hoe bepaalde zaken moeten zijn te druk bezig met het aansturen van de nieuwe groep, waardoor lastigere effecten repareren meer tijd kost. dat was al zo voor corona.
Johan Het is eigenlijk bij de Efteling al jaren dat ze structureel achter de feiten aan hobbelen en dubieuze keuzes maken op het gebied van investeringen en onderhoud.
Deels mee eens, deels ook niet. Ja er worden dubieuze keuzes gemaakt, maar zolang het geld geen probleem is, en men ook daadwerkelijk die storingen telkens fixt, is het geen probleem. Maar nu wordt de coronasmoes gebruikt en is het ineens wel een probleem. Je had het kunnen voorkomen met andere keuzes, maar die keuzes waren dan wellicht in de tijd dat het gebouwd werd afgedaan als: te weinig drang naar vernieuwing/unicum.
Ik ga in iedergeval mee in het verhaal dat de bestrating bij joris en de draak gewoon ruk is, dat mag nog liever gisteren dan vandaag geasfalteerd worden.
Ronny Ik vraag mij af of de Efteling ook zijn technisch personeel maar huis heeft gestuurd in de periode dat ze gesloten zijn geweest, om daar ook een vergoeding voor te kunnen declareren.
Ten tijde van de sluiting is er zeer minimaal technisch onderhoud geweest, de attracties hebben gemiddeld 2x per week een uurtje of 2 gedraaid, hier en daar is er wat gesleuteld aan instellingen, lampjes vervangen en that's it. De rest van de tijd is zo goed als al het personeel uit het hele park ingezet om onkruid te verwijderen en bankjes, lantaarnpalen en prullenbakken te poetsen. Als dat gedaan was? ja begin maar opnieuw! Wanneer personeel kwam met een voorstel om zelf iets van onderhoud uit te voeren wat hoognodig was en waar normaal geen tijd voor was, kreeg je als antwoord; zolang er geen openingsdata in zicht is kunnen we dat niet doen.
eenmaal openingsdata bekend, was het te kortdag om het nog uit te voeren. met als gevolg dat er veel apparatuur is dat opstart problemen had, niet meer soepel werkte en uiteindelijk kapot ging etc. ook in de horeca. Want normaal gaat elk zaakje een bepaalde tijd dicht voor serieus onderhoud. Dat is de afgelopen 2 jaar niet gebeurd (niet op de locaties waarvan ik het gewend ben in ieder geval)
Dat is zonde, want de tijd & personeel had je ervoor, en niet alles had extra geld hoeven te kosten. een goede schoonmaakbeurt volgens de gebruikersinstructie doet vaak al wonderen, maar als je een frituurpan van de ene op de andere dag uitzet, 4 maanden niet meer aanraakt, en ook niet mag schoonmaken tussendoor. ja dan gaat dat ding haperen en moeilijk doen. en dan krijg je 1 halve dag voor opening de tijd om de boel weer op orde te krijgen. Je kunt in een halve dag niet 4 frituurpannen, een balie, lampenkappen, kassa's, kastjes, koelingen, de hele deco-inboedel schoonmaken en ook nog voorraad bestellen voor de volgende dag en alles fifo-checken met 2 man. Wanneer dit tussendoor goed was bijgehouden (en we niet nutteloos onkruid aan het wegschoffelen waren op hoekjes waar niemand komt) had dat ervoor gezorgd dat sommige horeca op dag 1 weer tiptop open kon, in plaats van nog 3 dagen dicht zijn wegens constante storingen, problemen en missers. En ik gok dat het bij attracties niet veel anders is geweest.
En het mooie is, groot deel van het personeel had liever serieus onderhoud gedaan, wat echt nut had. dan halvebak op komen dagen en een beetje mos gaan staan krabben.
Wel zijn er trainingen gegeven aan personeel om parkbreed inzetbaar te zijn, wat een hele slimme move was. Maar daar is uiteindelijk amper gebruik van gemaakt, want door het tekort aan personeel was de kennis per locatie gewoon nodig. Was er niet genoeg personeel, dan werden bepaalde locaties dicht gehouden, omdat andere locaties meer prioriteit hadden.
Achteraf had je die puzzel anders moeten leggen. Maar had je dat van te voren kunnen weten? Ik betwijfel dat. Ik denk niet dat je met dergelijke veranderende situaties er altijd op bedacht had kunnen zijn. Maar het zou wel schelen als je zou toegeven dat je een inschattingsfout hebt gemaakt, en niet alles op corona afschuift.
Laten we hopen dat er een brighter future is. want het kan gewoon, de plannen zijn er. maar de uitvoering is tot nu toe gewoon net niet, door factoren van binnenuit en van buitenaf. maar daar heeft elk park last van, ook disney. 🙂