Piet_Verdriet Als ik kijk naar Eftepedia, waar de meest obscure Efteling onderwerpen worden uitgelicht, denk ik dat daar best wel een publiek voor is. Het is gewoon zonde dat daar zoveel spullen staan waar maar een handjevol mensen naar kan kijken nu.
Maar Eftepedia is hobbyisme/vrijwilligerswerk en gratis voor de lezer. Het voorstel wat hier werd gedaan is een uitgebreid virtueel museum, compleet met video en audio-omschrijvingen. Dat moet je op een of andere manier rendabel maken en dus zal er een betalend publiek moeten zijn.
Ik zie dan meer in het idee van Japio om op termijn een uitgebreider museum te hebben. En dan nóg denk ik dat lang niet alle voorwerpen interessant zijn om daar te tonen. Je gaat geen 10 oude bandrecorders tonen of 15 mallen van parkfiguren. Je toont er van elk één om het idee over te brengen en maakt zodoende een selectie. Zoals veel musea te werk gaan… wat we daar zien is vaak maar een deel van wat ze in hun depot hebben. Als je in het huidige museum goed rondkijkt is daar al ontzettend veel te zien! De ‘rommelzolder’ opstelling heeft als nadeel dat van niet elk object de context duidelijk is en dat niet alles even goed zichtbaar is. Maar de charme is wel dat je elke keer wat nieuws ontdekt. Ik kan na al die jaren nog steeds niet elke kop thuisbrengen die tegen de wand bij de uitgang staat opgesteld 🙂
Persoonlijk zou ik liever zien dat de Efteling meer openbaart van het papieren archief en dan met name ontwerptekeningen. Lijkt me ook makkelijker te realiseren. Gelukkig zien we dat dit de laatste jaren steeds meer gebeurt!
Ik denk dat we vooral blij mogen zijn dat de Efteling serieus bezig is met de geschiedenis, zodat deze zaken tenminste bewaard blijven. Wat wij ervan te zien krijgen is wat mij betreft van later zorg.
Zijn er naast Disney en de Efteling nog andere parken die delen van hun archief tonen? Ik weet dat Plopsaland een huisje met oude Meli-spullen heeft en Europa Park een soort Mack-tempel. Maar verder kan ik niet zo snel voorbeelden bedenken eigenlijk…