Marvin wees me bij ons rondje Efteling gisteren op een huisje dat tevoorschijn kwam na snoeiwerkzaamheden bij de Siertuin in het Sprookjesbos. Ik kan me niet herinneren dat ik het ooit gezien heb (en Bjorn ook niet). Heeft iemand een idee waar dit huisje voor is/was?
Leuk, een mini Efteling-mysterie! Hoewel niet bevestigd, is het waarschijnlijk een restant van een inmiddels verwijderd stuk spoor van de Stoomtrein. Pas sinds 1984 kunnen de treinen een volledig rondje rijden, eerder moesten de locomotieven op de stations losgekoppeld worden en weer aan de andere kant vastgemaakt worden. Daarvoor werd een keerdriehoek gebruikt. Eftepedia heeft een mooie foto van de driehoek bij Station Marerijk:

Het huisje rechts, tussen de bomen, staat op dezelfde plek als het mysterieuze huisje in de Siertuin. Ik kan me voorstellen dat dit gebouwtje ook een ander doel diende (bijvoorbeeld opslag van materiaal van de groendienst) en zodoende niet werd gesloopt en op een later moment Piecks werd aangekleed. In 1992, zie foto hieronder, was het al gethematiseerd. Mogelijk dat jaar gedaan vanwege de herindeling van de Siertuin en komst van de Gedenkzuil vlakbij.