Quefox_ En een botte opmerking, tja, dat is ook relatief.

Als de ontvanger de boodschap verkeerd oppakt - om welke reden dan ook - dan moet je als zender van de boodschap wellicht toch werken aan je communicatie. En nu krijg ik vast allemaal opmerkingen dat de ontvanger ook wel wat moet kunnen incasseren. En hoewel dat deels waar is, de setting van dit verhaal is de gastvrije wereld van de Efteling. Botte Tilburgse opmerkingen kan allemaal prima verklaarbaar zijn, als dat je standaard modus om te reageren is dan moet je geen baantje kiezen waar gastvrijheid belangrijk is. Dus neutraal in je communicatie, en in het geval van @Piet_Verdriet is een reactie waarin begrip voorkomt een stuk vriendelijker zijn dan een ordinaire whataboutism van een concurrent vijfhonderd kilometer verderop toegeworpen krijgen.

Ze zouden ook gewoon een pinapparaat ( draadloos) daar bij de hand kunnen houden om dit soort gevallen sneller op te lossen en de chaos binnen de perken te houden.

Interessant dat het hier over bedreiging en zelfs mishandeling van personeel gaat, maar dat het hier zo gedraaid wordt dat dat blijkbaar de schuld van de Efteling is. Want o, wat is het toch ver lopen vanaf die parkeerplaats en wat is het personeel toch onbeleefd.

Er zijn nou eenmaal veel mensen die overal een slaatje uit willen slaan en met een grote bek heel ver denken te komen, en vaak ook ver komen.

Waarom 10 euro betalen als je met een grote bek in discussie kan gaan? Die parkeerwachter ziet een file achter jou ontstaan en zal dat ding - die slagboom - dan toch wel openen, dus toch weer een tientje uitgespaard.

Progress Interessant dat het hier over bedreiging en zelfs mishandeling van personeel gaat, maar dat het hier zo gedraaid wordt dat dat blijkbaar de schuld van de Efteling is

Volgens mij wordt hier niks verdraaid. Ik zie niemand ook schrijven dat het terecht is personeel wordt uitgescholden of nog erger zelfs. Ik geloof ook niet dat we iemand op het forum gaan vinden die dat wel prima vindt.

Het gaat echter ook over communicatie (dat is volgens mij de reden van dit samenzijn). En dan wordt alleen een voorbeeld gegeven waarbij de wijze van communiceren richting de gast ondermaats is (en dat zelfs wordt genuanceerd alsof het een normale wijze van communiceren is). En dat los je inderdaad niet op door een uurtje Ellie Lust voor een zaaltje te zetten. Ik geloof daarom dat het prima met elkaar verweven kan zijn, en dat medewerkers ook mee hebben gekregen de-escalerende taal te gebruiken. En de woorden uit het voorbeeld zijn nou typisch een voorbeeld dat contraproductief werkt. Dus heel fijn dat men deze kennis op doet van iemand die hier ervaring en kennis mee heeft.

• luc136 heeft hierop gereageerd.
      • Mark vindt dit leuk.

Michael Volgens mij wordt hier niks verdraaid.

Er is een verschil tussen gedraaid en verdraaid. Ik snap @Progress wel; het grootste probleem is het maatschappelijke probleem van agressie, maar in de discussie hier wordt de focus gelegd op (“gedraaid naar”) communicatie, wat maar een klein stukje van het probleem is.

Michael Ik zie niemand ook schrijven dat het terecht is personeel wordt uitgescholden of nog erger zelfs.

En dit is ook totaal niet wat @Progress zegt. Dit is wel een goed voorbeeld van verdraaien trouwens 😉

luc136 maar in de discussie hier wordt de focus gelegd op (“gedraaid naar”) communicatie, wat maar een klein stukje van het probleem is.

Maar dat is toch uiteindelijk het enige stuk gereedschap dat dit personeel in handen heeft? Je kan in zo een training met elkaar het maatschappelijk debat analyseren, wat deze mensen volgens mij hebben meegekregen is te leren de-escaleren door inzet van de juiste communicatie. En daarom is dat voorbeeld een prima voorbeeld om aan te geven dat hier echt nog wel stappen gezet konden worden.

Piet_Verdriet daar gaan ze toch al nooit komen met hoe amateuristisch ze als organisatie sommige zaken aanpakken.

• Tonnie heeft hierop gereageerd.

Meelworm een monorail voor die paar meter is wel wat overdreven. De parking van Alton ligt daadwerkelijk achterlijk en je moet over allerlei heuvels lopen om bij de ingang te komen

In Parc Asterix doen ze dat omgekeerd. Daar moet je 's morgens betalen om op de parking te rijden. Niet betalen = niet binnen.

Quefox_ Dat wil niet zeggen dat ze er niet naar moeten streven natuurlijk, en ik denk dat we toch wel zat voorbeelden hebben dat (deels ook extern) parkeer personeel niet perse de zelfde communicatieve of gastvrije mindset heeft als bijvoorbeeld het park personeel.

Veje Dat gaat in de Efteling niet werken, dan staat de file tot de A59 op een drukke ochtend, parkeren betalen bij binnenkomst is een gigantische bottlneck.

Veje In Parc Asterix doen ze dat omgekeerd. Daar moet je 's morgens betalen om op de parking te rijden. Niet betalen = niet binnen.

Hoewel dat misschien veel problemen zou oplossen, gaat dat bij de Efteling niet werken. Ik begreep namelijk dat de Efteling ervoor moet zorgen dat de Europalaan zo snel mogelijk vrij moet blijven voor de dorpsbewoners. Iets wat ze met drukke dagen al niet lukt momenteel... laat staan als je dit zou inrichten 😉

Michael Als de ontvanger de boodschap verkeerd oppakt - om welke reden dan ook - dan moet je als zender van de boodschap wellicht toch werken aan je communicatie.

Ja en nee. Tuurlijk, als je als medewerker gewoon weg bot bent of verkeerde dingen zegt/doet/ergens op reageert, ligt dat bij de persoon. Maar als je je werk uitvoert volgens afgesproken regels en zeker wanneer het aankomt op veiligheid (en dan met name je eigen veiligheid), kun je soms niet altijd correct of netjes communiceren moet dat soms maar streng en direct. En dat valt vaak verkeerd bij mensen omdat ze niet snappen waarom sommige dingen zo besloten of gedaan moeten worden.

Voorbeeld: Karen komt aan en moet helemaal door naar achteren rijden om te parkeren, terwijl P1 nog leeg is. Karen is gefrustreerd en hangt uit haar raam om verhaal te halen bij medewerker Peter die op de overgang met de Kinkenpolder staat. Achter Karen staat een gigantisch lange rij en er komen fietsers en wandelaars aan die over de Kinkenpolder moeten. Ofwel, Peter moet op z'n eigen veiligheid en dat van het andere verkeer letten. Peter heeft dus hier de tijd en ruimte niet om de situatie uit te leggen en roept "Gewoon doorrijden mevrouw". Tuurlijk schiet dit bij Karen verkeerd, maar kon Peter dit rustig en correct uitleggen? Dat betwijfel ik...

BlueSpirit Dat betwijfel ik...

Ik kan je niet anders dan gelijk geven, maar in je voorbeeld heeft de medewerker geen slechte vergelijking nodig om z’n punt te maken. Soms moet je functioneel en directief zijn in je uitvoering. Daar is niks mis mee, en zelfs dan kan je jezelf aanleren dat op een vriendelijke manier te zijn waardoor je iemand krijgt waar je ze hebben wilt, zonder de boel te escaleren door je eigen houding of woordkeuze. En ik denk dat ze daar met Ellie Lust wel een prima docent aan hebben gehad.

Piet_Verdriet Waarschijnlijk waren dit ingehuurde verkeersregelaars. Daar heb ik zelf ook een slechte ervaring mee. Meneer liep te schreeuwen dat ik verkeerd liep om vervolgens niet te zeggen waar ik wel mocht lopen... Leuk begin van je dag

Firthon
                Wouw! Die zag ik niet aankomen!
                Wat geweldig dat ze nog steeds verbeteringen aanbrengen. Ben heel benieuwd wat ze aan gaan pakken!

Firthon Hopelijk lezen ze mee:

De lampen in de smokkelgang zijn doorzichtig waardoor je de fitting en de lampen ziet zitten. Daar moet even naar gekeken worden.

Een kleine Efteling-vraag op deze plek. Morgen opent het park om 10.00 uur. Als ik even na 09.30 uur aankom, word je dan nog voor het Huis van de Vijf Zintuigen tegengehouden of kun je na de ticketscan al een stukje het park in? De laatste keer dat ik er was, voorjaar 2022, kon je zelfs voor 10.00 uur al naar Droomvlucht lopen en wachten tot de attractie stipt 10.00 uur opende. Dit alles uiteraard i.v.m. Danse Macabre-tactiek. Loop je over de promenade erheen of langs de plas en Max & Moritz? Dank!

JorisR Normaal gesproken worden de poorten richting de rijken pas om 10 uur ge-opend. het enige wat er dan open is, is de horeca aan de pardoes promenade.