Tim dat er van alles mis is met die show, kan iedereen wel bevestigen. Maar ik ben het met R013 eens dat ik eigenlijk moeilijk kan geloven dat ze die hele infrastructuur van dat theater gewoon "weggooien". Er is daar zo ontzettend veel techniek en dat heeft een kapitaal gekost, het is zonde om dat weg te halen of niet meer te gebruiken.
Anderzijds kan ik me ook best voorstellen dat het Efteling management er gewoon klaar mee is. Raveleijn is altijd een issue geweest, er zijn inmiddels 3 "hoofdversies" van de show, waar ook nog eens oneindig veel varianten op zijn (ieder jaar verandert er wel iets), maar nog niet een daarvan is echt goed gelukt. Wellicht dat daar ook ooit de gedachte vandaan kwam: "wat kunnen we nog meer op die plek doen, wat geen show is". En dat zal ook wel zijn waar het idee voor die walkthrough is geboren waar nu de geruchten over rondgaan.
Maar of die er echt gaat komen, ik weet het niet. Zelf zou ik liever zien dat ze gewoon dat complexe Raveleijn-verhaal laten zitten en iets compleets nieuws schrijven. Gewoon een middeleeuwse stuntshow, ze kunnen dan zelfs Draconicon nog laten staan als ze willen. Hooguit in een nieuw jasje.
Met Puy du Fou hebben ze opzich een partner die er echt wel iets leuks van kan maken, maar zolang ze krampachtig aan dat verhaal blijven vasthouden wordt het denk ik nooit iets. Ook niet in de vorm van een walktrough. Dat verhaal is prima voor een boek of een televisieserie van 12 afleveringen, maar om dat in 20 minuten samen te vatten gaat je niet lukken. Daarvoor is het te complex.