Michael Waar de supermarkt een doel heeft om mij (deels gedwongen) boodschappen te doen heeft een souvenirwinkel het doel om mij geld afhandig te maken tijdens een dag in een pretpark. En dat bereik je niet alleen door mooie spullen in een schap te hebben, daarvoor is de klantervaring in mijn optiek ook van belang. Een goede verkoper kan de ervaring van een aankoop enorm versterken.
Hoewel dit zeker waar is en dit ook in pretparken zo kan werken, werkt dit niet bij Efteldingen. Daar is de winkel nu eenmaal te 'groot' voor qua assortiment en te druk qua gasten. Dit concept zou enkel werken in specifieke winkels met een concept en assortiment waar zich dat voor leent. Een winkel als 'Spiegeltje, Spiegeltje' heeft die persoonlijke aandacht en verkooppraatjes wél nodig, want daar heb je de ruimte én tijd om hier goed op in te spelen. Dat zie je ook bij Disney bij de 'bibbidi bobbidi boutique'. Bij de Efteldingen heb je dat gewoon niet...
En inderdaad, zoals @Quefox_ aangeeft, blijft de reguliere kassa ook. Dus als mensen dat persoonlijk contact en verkooppraatje nodig hebben, kan dat nog steeds 😉