Het grappige is dat die elementen ook gewoon aanwezig zijn dit jaar. De kampvuren zijn nog steeds niet weg (en ook op de rustige dagen deze week, waren die in gebruik - wel niet overal tegelijk en op alle pleinen). De arrenslee kan je vinden op de Warme Winter Weide, als fotopunt, waar ook Pardoes (of Pardijn) aanwezig zijn op bepaalde momenten.
Ik had het gevoel dat er dit jaar net heel wat meer decoratie was toegevoegd, maar het was allemaal nieuw of vernieuwd decor. In het Sprookjesbos zijn er heel wat vernieuwde dingen terug te vinden. Qua hoeveelheid nepsneeuw en kerstbomen heb ik inderdaad het gevoel dat dat een pak minder was dan vroeger (en vooral geconcentreerd op de Warme Winter Weide). Ik vermoed dat de Efteling het hier inderdaad op veilig speelt en zo veel mogelijk spreiding voorziet en toch nog rekening houdt met corona. Maar ik merkte vooral kleine, nieuwe en schattige decoratie op veel plekken op.
Is het een gigantische winter-overlay waarbij de Baron ineens een kerst-thema krijgt, de Baron in plek van zijn normale kostuum een kerstpak aankrijgt, de Witte Wieven vervangen worden door kerstelfjes... nee. En dat moet ook niet zo zijn.
Subtiliteit is de sfeer van de Efteling, en overal is er wel wat winterse decoratie te vinden. Het is gewoon niet zo overdadig als bij bijvoorbeeld Phantasialand, die ook niet zo'n absurd grote oppervlaktes hebben om te decoreren als de Efteling.
Daarnaast heb ik ook het gevoel dat de huidige hoge temperaturen ons winter-gevoel toch wel wat te parten gespeeld hebben. Dat is iets wat me, ook buiten de Efteling, enorm opvalt.
Maar, om eerlijk te zijn, de decoraties bij Max & Moritz waren gewoon goed gevonden en pasten er compleet bij. De Pardoes Promenade voelde inderdaad wat kaal aan, maar ik denk dat dat ook veel te maken heeft met het feit dat het er nogal kaal bij lag (ook qua plantsoen). Vorige week was de groendienst wel overal in de weer, dus ik vermoed dat dat ook wel goed komt.
Ik herinner mij ook nog wel een winter Efteling waarbij er overal in het park kerstbomen te vinden waren, zo goed als alle daken onder de kunstsneeuw zaten, en iedereen rondliep met van die mutsen. Dat dat niet zo is op dit moment, kan ik echter wel ergens ook begrijpen. Het is meer en meer de trend om winter-events langer te laten lopen (wat we nu ook zien) - vergeet niet dat het dit jaar loopt tot 5 maart! Vanaf midden januari voelt alle sneeuw en kerst-sfeer toch wel wat misplaatst, dus ik kan begrijpen dat er minder op het typische Kerst-gevoel ingezet wordt, en meer op het algemene Winter-gevoel. En dat vertaalt zich dan snel naar minder kerstbomen, en meer andere decoratie.
Maart is echt een extreem lange periode. Wintertraum stopt eind januari, en Europa-Park kapt er midden januari al mee. Dan kan je wel full-on Kerst gaan, maar als je tot Maart door blijft gaan gaat dat enorm snel uit de toon vallen - laten we maar eens zien hoe de Warme Winter Weide eind februari aanvoelt.
TL;DR: Winter Efteling loopt heel lang, focust daardoor meer op Winters gevoel en niet op Kerst-sfeer. Winter gevoel neerzetten is anders dan Kerst-gevoel. Er is inderdaad minder decoratie, maar er is veel nieuwe decoratie bijgekomen dit jaar.