Michael Ik denk eerlijk gezegd ook dat velen het beeld uit het verleden teveel romantiseren.
Aangezien ik geen abonnement meer heb, ben ik al een paar jaar niet naar de Winter Efteling geweest. Maar als ik het zo hoor is er toch een hoop niet meer.
Hoe ik me de Winter Efteling herinner is op een X aantal pleinen een kampvuur, omringd door chalets en met nepsneeuw bespoten dennen met lichtjes erin. Daarnaast op de Speelweide het IJspaleis, met daarin extra horeca, een bandenglijbaan en de schaatsbaan. Op al deze speciaal aangeklede locaties (en nog een aantal meer) waren extra entertainment acts te zien (zoals de Eskimo's, Wintermirakels, Lichtpuntjes, Zang & Gelukkig en de Efteling Muzikanten, om er maar een paar te noemen).
En als ik zo zie en hoor wat er dit jaar allemaal is... de enige plek die écht zo "uitbundig" gedecoreerd is als de oude pleinen is de Winterweide. Verder alleen de wat subtielere decoraties (die uiteraard gewaardeerd mogen worden). Entertainment is in 1 woord karig, dus volledig in trend met wat de Efteling de laatste jaren op dat gebied doet. Als ik zo op de plattegrond kijk, heb je Zang & Gelukkig en Virginie & Otto Charlatan.
Ik denk niet dat we het beeld uit het verleden "te veel romantiseren". Ik denk dat mensen eindelijk door beginnen te krijgen dat de Efteling al jaren bezig is met alles steeds minder uitbundig aan te pakken. Zowel de zomer als de winter. Overigens waren ze daar al ruim voor corona mee begonnen, voor iemand de pandemie weer de schuld gaat geven.