Joordi Dus je wilt ook ad random auto's in de Efteling en TVL zien staan? Of doorgedreven sponsoring? IP's van populaire tv-shows in de Efteling? Overal waar mogelijk zo min mogelijk personeel aan de attracties en horeca punten?!... Nee dank u.
Sjengske Ik heb op meerdere plekken gewerkt waar het me niet beviel of waar ik me niet kon vinden in de arbeidsomstandigheden, dan kies ik voor mezelf, pak mijn spullen en zoek ander werk. Dan laat ik me niet jaren lang tergen of treiteren zoals dat beeld hier geschept wordt.
Goed voor jou. Ik heb dat zelf ook al gedaan, maar toen woonde ik nog thuis... Beoordeel andere mensen eens niet want je kent hun situatie niet. Hypothecaire leningen moeten afbetaald worden, gezin moet onderhouden worden, kinderen moeten naar school,... niet iedereen heeft de luxe om zijn job zomaar te kunnen opzeggen, of durven opzeggen. Bovendien krijg je geen werkloosheidsuitkering als je zelf je job opzegt. Het is allemaal zo makkelijk niet, en hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het wordt.
Sjengske Ik vind het altijd een soort van "makkelijk" om er vervolgens jaren later mee te komen, of het nu om Plopsa gaat of het voice schandaal of wat dan ook.
Maar dit kwam niet jaren erna uit, de werkcultuur is daar al natuurlijk vele jaren toxisch en verziekt maar nergens ging het enkel om gebeurtenissen die 10 of 20 jaar gebeurd zijn. De getuigenissen beslagen een hele periode, tot op gisteren. Het zou ook enorm raar zijn dat die werkcultuur 5 jaar geleden bv. zou omgeslagen zijn volledig uit zichzelf. Gelukkig waren er wel mensen zo moedig om te getuigen zodat er nu wél een verandering kan plaatsvinden.
Sjengske Pas op dat we er steeds vanuit gaan dat iemand bij voorbaat als schuldig is. Waar het vroeger (en gerechtelijk nog steeds zo is) men is onschuldig tot het tegendeel bewezen is, hebben we nu door de hele media en cancel cultuur dat iemand bij voorbaat al schuldig is.
Daar ben ik het met je eens, dat we voorzichtig moeten zijn in de beoordeling van beschuldigingen. Dat gezegd zijnde, het kwam naar buiten via een onderzoeksartikel in de Tijd. Een kwaliteitskrant, geen krant die aan riooljournalistiek doet. Ze hebben gesproken met 52 (ex-)werknemers. Dat is ook héél wat. Er kan best eens een oud-werknemer of 2 zijn die hun vertrek moeilijk kon verteren en er een wraakgevoel op overhield. Maar meer dan 50... dat zegt toch wel wat. Allemaal redenen genoeg om aan te nemen dat er geen onzin werd verteld.
En persoonlijk heb ik er ook eventjes gewerkt. Hun verhalen kwamen erg herkenbaar over.
Sjengske Ik kan me niet voorstellen dat van den kerkhof meer dan 20 jaar zo een tirannisme beleid gevoerd heeft dat er nog steeds duizenden mensen voor Plopsa dag in en dag uit werken. Dan zou het personeels verloop der mate hoog moeten zijn, moet dit hoger op gespeeld worden door HR en zal dit op het bureau komen via vertrouwenspersonen of arbo diensten bij de aandeelhouders.
Maar hun verloop is gewoon groot! Steve VDK heeft zelf meermaals geklaagd dat het moeilijk is om personeel te vinden. Ze geven zelfs tekenbonussen voor hun bureau-personeel. Tekenen aan de wand dat hun verloop veel hoger dan normaal is. Maar denk je dat ze zelf in eigen boezem zouden kijken?! Ook als het op attractiebedieners en ander werkvolk neerkomt hebben ze een hoog verloop. Drie jaar nadat ik daar weg was, waren m'n meeste mede-collega's van toen er ook al niet meer...
Bij HR moet je trouwens niks gaan melden als gewone werknemer. Die staan niet aan jouw kant. Zelf ondervonden daar trouwens. En HR verantwoordelijken komen en gaan er ook. Er waren er denk ik drie verschillende in de drie jaar dat ik er werkte. Een van de zaken die Steve VDK oa. verwezenlijkt heeft is dat er zodanig een angstcultuur gecreëerd werd dat je niet durft te spreken, als je durft spreken je niet weet waar of met wie. De job die ik na Plopsa deed, had een bord waar de vakbonden informatie konden ophangen. Je kon de afgevaardigen zien en hoe hen te bereiken. Niks van dat in De Panne.
Joordi De beste man heeft de Plopsaland parken groot gemaakt. Voor de Plopsa ploeg een groot gemis!
Groot gemaakt? Lees ook eens het topic "de staat van Plopsaland" 😉 In België kwamen ze er vaak als beste/grootste pretpark uit omdat Walibi en Bellewaerde jaren lang niks geïnvesteerd hebben. Bobbejaanland deed rare zaken zoals de Kingkong en Forbidden Caves en zitten nog steeds met de Spaanse gierigaards opgescheept. Nu CDA wakker is geschoten, lijkt wat Plopsa doet ook al een stuk minder speciaal of spectaculair.
En laten we ook niet vergeten dat Steve als CEO dan wel de beslissingen nam, er wel nog heel wat andere mensen achter de realisaties meewerkten. Als jij vind dat een tirannieke CEO een gemis gaat zijn voor het team, wens ik jou eens zo'n tirannieke baas toe.