R013 Waarom kan Walibi België dat dan wel?
Omdat Walibi België altijd al veel beter gedraaid heeft en dus veel meer budget heeft. Daarnaast nationaal beduidend minder (zwakkere) concurrentie kent.
WB ligt ook een heel stuk centraler dan WH.
Hjalmar Walibi - Phantasialand 2,5 uur
Walibi - Heide Park 4 uur
Walibi - Holiday Park 4,5 uur
Hoe zie jij dit als een concurrentie voor Walibi Holland?
Je vergeet dan wel dat er ook redelijk wat mensen al snel een half uur tot een uur onderweg zijn voordat ze eens Walibi bereikt hebben gezien de ietwat onpraktische ligging van het park.. Goed, nu zou ik HoP inderdaad niet direct als concurrentie zien, maar PHL wel. Heide Park vanwege hun gunstige weekend-opties en een nogal belangrijk park dat vergeten word en meer op Nederlanders dan op Duitsers lijkt te draaien: MPG.
Loekiloeki Past alleen niet echt bij hun huidige doelgroep. Voor families zal je toch echt met wat anders moeten komen.
Dat ze nu wat toevoegen voor families, maakt dat nog niet hun primaire doelgroep.
Ik denk dat je het verschil tussen Marketing en Realiteit hier mist. Bijvoorbeeld: Vrijwel elke achtbaan word verkocht als Familie-achtbaan. Er bestaan vrijwel geen kinderachtbanen (je hebt nu die fiets-aangedreven dingen in de Karl's-parken en de Kiddy racer, maar daarbuiten weet ik er geen). Het is dan vaak aan het park zelf om ze als Kiddy-Coaster te gebruiken en promoten (Bijv: zoals je in UK/US vaak ziet: Volwassenen weigeren op de baan).
Op die manier worden ook hele parken als familie parken gepromoot. Simpelweg omdat - als het even kan - je de hele familie naar het park wilt krijgen. Six Flags staat sinds jaar en dag bekend als Thrill, hoger, sneller, beter.. maar ze hebben zichzelf desondanks altijd tot de familieparken gerekend. En natuurlijk: Ook die Six Flags Parken bieden wat dingetjes voor kleintjes zodat er inderaad wel IETS is voor de gehele familie.. Neemt niet weg dat de grootste doelgroep de thrill-seekers zijn.
Laten we eerlijk zijn: Die thrill Seekers komen het liefst óók gewoon met hun familie.. En dan is het leuk als zoon van 16, dochter van 15 de grote thrill kunnen doen, terwijl pappa en mamma met de nakomeling van 9 toch nog in het kinderland terecht kunnen.
Walibi heeft nood aan wat dingetjes voor de familie.. maar ik zie het park daar in de toekomst niet vol op springen.
EP werd toch ook geen thrillpark nadat ze Blue Fire en Wodan relatief kort na elkaar openden?