!https://www.efteling.com/nl/blog/backstage/20230327-winteronderhoud-de-vliegende-hollander!
Er is nieuws! De attractie opent ook een dag eerder: Op vrijdag 31 Maart!
Spoiler hieronder voor beelden van de scene:
Click to reveal
Click to hide
!
Strategisch Projectleider van de Efteling, Peter Couwenberg: “Voorafgaand aan het onderhoud is de planning met alle betrokkenen besproken en zijn de werkzaamheden op elkaar afgestemd. Wat voor ons heel fijn is, dat we samenwerken met de oorspronkelijke attractie bouwer BOM Engineering. We hebben hiervoor een vijfjarig contract klaarliggen. Zo hebben we ook een meerjarenplan voor het onderhoud. Veel efficiënter, want hierop kunnen we het werk en de begroting afstemmen. Projectleider van BOM Engineering, Jarno Jacobs, is daardoor net zo betrokken bij dit onderhoud als ikzelf.”
Jarno: “Het maken van een nieuwe scène is natuurlijk een heel leuk onderdeel van dit onderhoud. Maar zo’n nieuwe scène staat er natuurlijk niet van de ene op de andere dag. Voordat we starten is eerst het water uit de attractie weggepompt zodat de steigers veilig opgebouwd konden worden. Daarna zijn alle overbodige onderdelen van de oude scène verwijderd. Dat duurde alles bij elkaar wel een week of twee. Na het verwijderen van de steigers kon de opbouw van de nieuwe scène beginnen. Het was een aaneenschakeling van werkzaamheden. Eerst zijn de frames van de scheepswrakken op hun plek gezet, daarna volgde het aanbrengen van de decorstukken, het hangen van zeilen en het ophangen van wanddoeken, lampen en speakers. Toen alle onderdelen op de juiste plek stonden, kon de scène op de juiste manier worden uitgelicht. Daarna kwam het water weer terug in de baan en startte het programmeren en optimaliseren van de show. Natuurlijk was Efteling-ontwerper Karel Willemen nauw betrokken bij dit proces.”
“Er werd natuurlijk ook aan andere delen van De Vliegende Hollander gewerkt,” vertelt Jarno. “Tijdens dit onderhoud zijn alle onderdelen van de attractie wel aan bod gekomen. Van het repareren van stucwerk aan de buitengevel tot aan het optimaliseren van de technieken op de lifthill. Dit keer is ook veel bouwkundig onderhoud uitgevoerd. We hebben verschillende technieken onder water grootschalig aangepakt, verlichting vervangen door een LED-variant en natuurlijk hebben alle boten hun jaarlijkse onderhoud gehad, waarbij ze helemaal uit elkaar worden gehaald. Alle onderdelen zijn geïnspecteerd, er zijn onderdelen vervangen en de boten zijn decoratief onderhanden genomen door afdeling Decoratie & Vormgeving. In de hele attractie hebben we elektrisch onderhoud uitgevoerd conform NEN normen en de afwatering op een aantal plekken verbeterd om lekkages te voorkomen.”