Ze hebben alle regen effecten compleet uit de attractie gesloopt. Naar mijn mening had dit niet gehoeven, gezien het effect perfect gepast had bij de vernieuwde scène, maar de Efteling heeft helaas zelf redenen gehad om dit toch permanent te verwijderen. Welke dit precies zijn durf ik niet te zeggen, ik heb daarin een paar verschillende verhalen gehoord.
Ik vind de vernieuwde scène echt super tof, maar ik heb toch wel een aantal persoonlijke feedback puntjes.
Persoonlijk vind ik de toevoeging van de boegbeelden zelf een beetje vreemd op de aanvaring in plaats van daarna. Uit het oogpunt van het verhaal kwam je de 'verdoemde' boegbeelden pas tegen nadat je opgeslokt was door den Hollander en in de onderwereld terecht kwam. Nu lijkt het alsof ze je begroeten en je lot verzegelen. Op zich werkt het, maar ik had liever zinkende wrakstukken gezien die wat minder imposant waren, zodat het échte schrik effect bewaard bleef voor het spookschip zelf. Ik vind de boegbeelden dan ook wel echt de show stelen, deels ook omdat het spookschip zelf verder redelijk kaal is zonder regen. Ik had het geweldig gaaf gevonden als ze de 'vurige' zeilen van het spookschip toegevoegd hadden in plaats van het rijdende regeneffect. Het mist effect wat uit het schip komt is wel gaaf, maar persoonlijk had ik liever de regen behouden. Dat gecombineerd met de vernieuwde onweer-flitsen zou het onheilspellende gevoel toch echt een stuk copmleter gemaakt hebben.
De uitwerking van de showverlichting op de boegbeelden vind ik momenteel redelijk simplistisch. Je krijgt een plofpot, ziet een blauw boegbeeld met gloeiende ogen. Rinse & repeat 3 keer, en op de laatste beat van de muziek gaat er rechts achter je ook nog een laatste plofpot af zonder verlichting. Je ziet bijna direct het spookschip en bent al uit de scène weg voor de muziek daadwerkelijk ten einde is. Persoonlijk zou ik gekozen hebben voor een kleurverandering van de boegbeelden, van blauw naar steeds vuriger hoe dichter je bij het spookschip komt. Of misschien wat meer gedimd licht op het begin en dreigender en feller op het eind. Gevoelsmatig hadden ze er wel wat meer uit kunnen halen in ieder geval.
Ik ga ervan uit dat de lift ook nog wel een update gaat krijgen, want deze voelt nu nog een stuk kaler, zeker nu het regen effect aan de zijkanten daar ook weggehaald zijn. De blazers van de rook op toplift waren kapot dus de projector van de stuurman stond ook handmatig uit voor zover ik begreep, maar deze zou nog wel aanwezig moeten zijn.
Ik blijf ondanks mijn eigen persoonlijke puntjes de aanpassing wel echt geweldig vinden, en het doet me ook wel deugd om te zien dat de attractie deze aandacht krijgt. Dat betekent ook voor de toekomst dat deze attractie gewoon een blijvertje is, en heb ik ook wel vertrouwen dat ze op technisch gebied zeker gewoon gaan zorgen dat de achtbaan blijft bestaan. Kan me wel voorstellen dat vooral de boten ook wel redelijk aan het eind van hun levensduur zijn, en de track zelf heeft ook al op bepaalde delen meermaals nieuwe coating gehad of gewoon een complete stuck retrack.