Ik ben vandaag ook geweest. Om half vijf was het vroegst beschikbare ticket; in het weekend is het museum tot zes uur open en 1,5 uur was net genoeg om alles in de expositie te kunnen zien (de rest van het museum had ik al eens bezocht). De meeste reguliere bezoekers doen het wel wat sneller viel me op. 😉 Voor het museum is de expositie vast een schot in de roos. Naast senioren, toch over het algemeen de grootste doelgroep van musea, zag ik nu ook jongeren en zelfs gezinnen met best jonge kinderen. Doen ze goed, daar in Den Bosch, want bij een eerder bezoek viel me dit ook al op. Toen hadden ze een interessante tentoonstelling over gothics.
Maar goed, terug naar het nu. Ik vond de tentoonstelling heel gaaf! Super leuk om zoveel unieke tekeningen te zien. Het is, zoals in dit topic al eerder is beschreven, tof aangekleed met bijvoorbeeld bordjes uit het park die naar de toiletten leiden. Mooi ook dat er aandacht is voor allerlei facetten rondom de Efteling: van de schoenfabrieken die er van oudsher in Kaatsheuvel waren tot de protesten over milieuschade, en van het ontwerp van de kostuums tot podcasts van Eftelingfans. De filmpjes met interviews met medewerkers en prachtige beelden uit het park vond ik ook een verrijking.
Ik kan me voorstellen dat er voor de superfans niet zo heel veel nieuws te zien is. Maar voor mij was het bijvoorbeeld nieuw dat bij het ontwerp van Vogelrok er al schetsen waren met Sindbad-referenties.
Tot slot, voor wie er nog niet geweest is en/of niet meer de tijd heeft om de komende weken te gaan, nog wat foto's:
Als ik aan kom lopen is het al lekker druk... De paddenstoel op het plein voor het museum is heel populair, bij jong en oud!
Het is drúk. Mij iets te druk eigenlijk...
Om 17:38 heb je de tentoonstelling echter bijna voor jezelf 🤩
Tof om dit soort unieke documenten en correspondentie te zien!
Heldere uitleg met extra context op veel bordjes, fijn!
Ben je nog niet geweest en heb je nog tijd, dan kan ik een bezoek van harte aanraden!