Voor mij is het ook al jaren mijn nr. 1 darkride en ik snap wel dat sommigen de attractie 'verouderd' vinden want de animatronics zijn nu eenmaal 'state of the art 1980's', (Op hier en daar een hangend hoofd na toch erg goed onderhouden). Alleen al die eerste scène met de blaffende hond en de dichttrekkende deur, simpeler kan haast niet maar het voelt gelijk of ik ergens ben waar ik niet mag zijn, een gevoel wat ik mis bij Pardoes's backstage tour, De sfeer die de Fata heeft vind je naar mijn mening hoogstens nog terug in attracties als Pirates of the Caribbean, en daar zit het 'm voor mij ook in, dit soort attracties word helaas niet meer gebouwd, zelfs niet door Disney. De grootsheid van de decors, het aantal animatronics, dat maakt Fata Morgana zo bijzonder voor mij. Ik heb Na'vi river journey gedaan die ik qua sfeer geweldig vond en die Shaman was fantastisch maar toch was ik teleurgesteld want dat was het dan ook... En ja in Symbolica zitten ietwat beter bewegende animatronics, maar ook weer veel minder. Als de Efteling ooit nog een darkride gaat bouwen mag het van mij met dezelfde animatronics als Fata Morgana en dezelfde grote en schaal, misschien net zoals in Pirates 1 of 2 hoofdfiguren beter uitgevoerd maar dat heb ik zoveel liever dan eender welke shooter of schermen ride. Gewoon 6 minuten passief varen en sfeer absorberen.