Ik vind het allemaal wel meevallen met het te kort aan toiletten. Vanuit de auto stappend kom je langs de toiletten bij; de parkeerplaats, Het Huys, het Theater, Efteling Grand Hotel 😉, Fabula, Polles Keuken, Diorama, Het Witte Paard, Het Gemack, De Gulden Gaarde, Carnaval Festival en Panorama.
In het Sprookjesbos is alleen Kleine Boodschap misschien wat karig (al heb je nu dus ook de toilets van Polle tot beschikking), maar tegelijkertijd zie ik geen optie om ergens anders nog een toiletgroep te realiseren hier.
Van Reizenrijk naar Ruigrijk of Anderrijk is een stukje lopen zonder toiletten. Bij de Pagode zou dan inderdaad een goede optie zijn. Vooral nadat je 20 minuten in de Gondoletta hebt gezeten en gegeten hebt. De Meermin zie ik als dichtbij genoeg voor de route vanaf Panorama via de traptreintjes naar Ruigrijk en met Strookrijk komt er hier ook weer een toiletgroep bij ooit.
In Ruigrijk zelf heb je na de Meermin al snel de groep bij de Oost. De achtbanen hoek heeft echter inderdaad ook nog een tekort. Vanuit Joris moet je best nog een stukje lopen. Ik denk dat op de plek waar nu de Unox kraam staat bij DVH een goede plek zou zijn voor een kleinschalige toiletgroep. Vanuit hier is het ook weer minder ver om straks bij De Laatste Hoop te kunnen plassen en dan heeft de Baron ook 3 toiletgroepen in de buurt zitten. In Anderrijk kom je dan nog naast bovengenoemde, bij Krümel en Fata Morgana aan je trekken. Het pad achter Piraña is zo rustig dat in een toilet daar wat overdreven zou vinden.