Aurelius Nu de abdij goeddeels uit de steigers is en het stof een beetje heeft kunnen neerdalen blijf ik toch achter met een gevoel van... meh. Ik vind het hoofdgebouw een saaie grijze taart die in basis, in details en in logica niet overtuigt.
Je slaat de spijker hier voor mij mee op zijn kop. Het gebouw is op zich mooi, maar het overtuigt gewoon niet. Dat is deels door de keuze om het in steen met weinig stucwerk te houden. De keuze om het in tienkant uit te voeren vind ik ergens dan nog wel prijzenswaardig. Je had om die ring ook gewoon een vierkante doos neer kunnen zetten. Maar de aankleding van de taart laat inderdaad te wensen.
Zeker de onderste laag had een pak interessanter kunnen worden als de gotische bogen die daar tegenaan zitten wat meer zouden verspringen, of had daar een arcade van gemaakt. Nu voelt het gewoon nogal opgeplakt. Om over de blinde muur waar we nu recht tegenaan lopen maar te zwijgen. Die afgebrokkelde muur wil ik nog wel zien als borstwering, maar door het herhalende patroon van die afbrokkelingen en het ontbreken van enige variatie wordt de hele onderlaag nogal plomp en saai. De decoraties die dan nieuw zijn aangebracht, de diverse reliëfs, sluiten gevoelsmatig niet aan bij het grove en sobere van de rest van het gebouw. Plus het clichématige gebruik van Pieckblauw slaat hier echt de plank mis. De toevoeging van de overkappingen met oranje pannen breekt het beeld gelukkig iets, maar ik ben benieuwd hoe het over een half jaar gaat aanvoelen als we door de poort stappen. Het Huyverwoud heeft groen nodig, heel veel groen. Ik ben benieuwd hoe ze dat aan gaan pakken.
Bovendien mis ik figuren op het gebouw! Waterspuwers, beelden, gezichten! Het leeft nu niet. Ze willen misschien de religieuze kant mijden, maar bouw dan geen abdij. Het hele verhaal heeft ten slotte niets meer met een abdij te maken. Ze hadden ook voor een spookkasteel, landhuis, of concertgebouw kunnen gaan. En dat vind ik dus ook gelijk het grote zwaktebod, want ze kunnen alles nu afdoen met 'ja, dat hebben de Charlatans verbouwd'. Maar als je dat soort excuses nodig hebt, dan schort er iets aan je storytelling. Zulke dingen doen me toch vrezen dat we een knuffelversie van een spookopera gaan krijgen, zie ook de cartoony afwerking van het hout overal.
Daar tegenover lijkt het Koetshuys wel erg ge(s)laagd te worden. Geen overbodige opsmuk, fijne afwerking en afwisseling van materiaalgebruik. Een andere schaal dan het showgebouw wellicht, maar bijvoorbeeld ook al prettiger dan de Swarte Kat.