Jeff82 Ik ben juist blij dat de Efteling heeft gekozen voor 360 graden theming en bijv. geen Phantom Manor, met een klein gebouw en enorme loods. Nogmaals voor dit budget een mooie toevoeging!
De Efteling heeft er natuurlijk voor móéten kiezen het gebouw rondom aan te kleden, omdat ze ervoor kozen midden in het park te bouwen. Ik denk overigens dat verhoudingsgewijs een oplossing zoals Phantom Manor veel budgetvriendelijker is, juist omdat het grootste deel van de attractie dan in een simpele goedkope loods gefrot kan worden.
Robkuh84 Dit is een nadeel van een fan die de bouw volgt. Vanuit dit perspectief zie je een attractie waar een gebouw omheen is gebouwd.
Wellicht waar. Maar het gaat mij niet alleen erom dat het gebouw slechts een omhulsel blijkt, maar vooral dat dat omhulsel op zichzelf zo onlogisch in elkaar steekt. Het weggewaaide dak matcht niet met de kaarsrechte muren, de gotische ramen matchen niet met de dakranden, de steunberen matchen niet met de hoogte waarop ze zitten en er ontbreekt klaarblijkelijk een heel stuk gebouw bovenop de afgebrokkelde muren van de begane grond dat in het oorspronkelijke ontwerp geen enkele functie kan hebben gehad (behalve het zicht vanuit die gotische ramen blokkeren?). Het is geen geloofwaardig functioneel gebouw dat ooit op deze manier in eender welke wereld gebouwd zou worden, waardoor het gevoel versterkt wordt dat het enkel een omhulsel is met wat lukraak er tegenaan geplakte elementen.
Er zijn in mijn ogen grofweg drie manieren om 'n attractiegebouw aan te pakken. De eerste en wellicht makkelijkste manier is de aanpak à la Droomvlucht (of Phantom Manor), dat wil zeggen een aanlokkelijke entree in het park met een verstopte loods erachter. Wanneer je die luxe door de lokatie niet hebt, blijven er nog twee manieren over, namelijk het realistische gebouw of de geloofwaardige collage van elementen. Voorbeeld bij uitstek van het realistische gebouw is Villa Volta. Ook dat is natuurlijk slechts een omhulsel voor de mad house die erin huist, maar alles klopt en doet ons geloven dat het daadwerkelijk een villa van een voornaam man is. Ook aan overtuigende collages ontbreekt het in de Efteling niet: Fata Morgana is er de perfecte blauwdruk van. Weliswaar is dat gebouw geen daadwerkelijk paleis, maar wel een opeenstapeling van logisch en stijltechnisch op elkaar aansluitende afzonderlijke delen die perfect samenwerken om precies de juiste sfeer neer te zetten. Danse Macabre valt helaas in het grote gapende gat tussen Villa Volta en Fata Morgana in en dát is wat ik jammer vind.
R013 Een oprechte vraag uit interesse, ga je af op foto’s of heb je er zelf voor gestaan?
Soit, het is al even geleden dat ik de bouwplaats in het echt gezien heb, dus hopelijk vallen bovenbeschreven beschouwingen in het echt allemaal een beetje weg tegen de indruk die het gebouw maakt en het toekomstige groen dat ongetwijfeld zoveel sfeer toe gaat voegen.