Sinds deze week is er een nieuw (tijdelijk?) horecapunt in de Efteling; Vegan1898.
Het is een foodtruck van Friethoes (Bekend van de goede frieten in het park tijdens de zomermaanden). Het aanbod is beperkt tot een vegan kapsalon, een vegan kroket en Vegan balletjes(/bitterballen). Daar wil ik toch wel wat vraagtekens bij zetten. Ik juich het initiatief van foodtrucks in de zomermaanden heel erg toe. Maar als ik de tekst bij Eftelingsestraat goed heb begrepen is dit ten koste gegaan van de yoghurtbar (correct me if I'am wrong, ben nog niet ter plekke geweest). Dat is al eeuwig zonde, want die Yoghurtbar was juist een zeer aangename afwisseling in aanbod die nog best redelijk healthy was. We ruilen dus de horeca in voor horeca. Waarom is dit aanbod niet toegevoegd op de picknickweide? Juist daar kan je de ideale plek creeeren voor dit soort hippe foodtrucks met een grotere diversiteit in aanbod. Maar juist op de picknickweide is het creatieve armoede in aanbod en aankleding.
Dan de menukaart die ze aanbieden. Als ik vegan wil eten (wat ik overigens iedereen kan aanraden om minstens een keer per week te doen) dan wil ik juist geen op vlees lijkende maaltijden als vegan bitterballen, kroketten of kapsalon. Waarom geen echte vegan maaltijden en/of salades aanbieden. Waarom geen falafel aanbieden i.p.v. bitterballen. En waarom geen groentekroket (is het misschien wel?) ipv een vegan kroket. Als je kiest om vegan aan te bieden in je aanbod, ga er dan ook vol voor. Dit voelt toch een beetje als koudwatervrees.
Dus al met al een aardig idee dat de Efteling dit toevoegt, maar het aanbod is toch een beetje creatieve armoede. Om over de naam van het horecapuntje maar te zwijgen trouwens.