Normaal gezien ben ik meer van de kermissen. Vandaar dat ik na het wegvallen van Themepark/Kermisclub met name te vinden op het Duitse Kirmesforum en af en toe op Kermisclub te vinden ben. Ik heb een van mijn oude nicknames van het voormalige forum genomen 😃
In augustus waren wij in de Verenigde Staten (New York, Washington DC en Philadelphia) en uiteraard was er tijdens het New York bezoek ook een uitje naar Coney Island gepland.
Vanuit Manhattan ruim een uur met de metro en dan kom je in Brighton Beach het stadsdeel van Brooklyn waar Coney Island ligt. Op z'n zachtst gezegd niet het meest nette gedeelte van de stad.
Na een hotdog bij het beroemde Nathan's, die overigens zijn reputatie eer aan doet, liepen we het terrein op. Officieel is het volgens mij een pretpark, maar het heeft meer weg van een vervallen kermis waar af en toe iets nieuws tussen gepropt is.
Je ziet dat de nieuwe eigenaar, attractiebouwer Zamperla, er op zich goed geld in pompt. De nieuwe achtbaan die nog in aanbouw was, toen wij er waren, zag er degelijk uit. Verder stond er nog een redelijk nieuwe achtbaan die qua rit ook vrij aardig was en een paar nieuwe Zamperla kinderattracties. En deze spectaculaire vliegtuigmolen die over de kop gaat. De ritjes hier in waren voor de gevraagde 6 dollar zeer kort. Dus heb ik hem overgeslagen.
Wel het beroemde Wonder Wheel gedaan. In het gondeltje wat op een soort achtbaantrack zit, best leip en het komt in Europa vast niet door de keuring, maar het voegde wel wat toe.
Daarnaast een achtbaan gedaan (Naam vergeten) die stijl omhoog gaat en vervolgens verschillende loopings achter elkaar maakt. Ook deze gaat het lastig krijgen bij de Europese keuring vrees ik maar het was wel een ruige rit.
Daarna nog de liggende achtbaan gedaan, viel een beetje tegen en vervolgens het absolute hoogtepunt: De Cyclone!
Wat een ruig ding. Een oud beestje die er van buiten helemaal niet zo spectaculair uit ziet, maar echt een wolf in schaapskleren is, bij volle snelheid vlogen de vonken er vanaf. Ook dit zou in Duitsland nooit door TÜV komen maar wat een bruut ding.
Ook nog een rondje board walk gedaan en daar ook een beetje een cultureschock. Er was een groep donkere jongens met een paar grote slangen, die tegen betaling geaaid kunnen worden. Dikke gettoblaster erbij en allemaal voorzien van een dikke joint (Is sinds een tijdje legaal in New York) een andere jongen met een vogelspin in een kooitje en ook een jongen met een niet al te gelukkig ogende papegaai op zijn schouder. Niemand keek er van op dus dit schijnt te mogen. Wij vonden het maar zielig voor de dieren.
Hier willekeurig nog een aantal foto's van Coney Island: