Zo maar een eigen theorie:
Ze combineren natuurlijk een nieuw vrij torsie stijf materiaal met hout. Waar eerder de krachten in de track ook al iets konden wegvloeien, wordt dit nu bijna in zijn geheel bijna direct naar de dragende houtenconstructie geleidt. En de krachten moeten toch ergens heen, je verlegd ze alleen. Ik zie dit bij mijn vakgebied ook, ze versterken het falende component, maar vervolgens faalt het component er naast weer.
Wij waren vorige week zelf in de Efteling, waar ik in de ochtend na het zien van een losgebroken plank, (Buitenzijde bocht, vuur, net voor dat deze onder de lifthill door gaat). Dit gemeld heb bij het personeel, waarna de baan gesloten werd en een TDer deze plank weer heeft vast gezet. De roestige spijkers waren letterlijk afgebroken.
Mijn vermoeden is dat de dragende constructie toch meer op zijn donder krijgt dan ze hadden ingeschat, zeker omdat deze dragende constructie al wat ouder is.
Ook ben ik wel benieuwd naar de kwaliteit / soort van de popnagels / monobolts, die in de stalen constructie gebruikt zijn.