Ik was mezelf toevallig aan het verdiepen in de prijs van huurauto's en gemiddeld genomen blijkt de prijs omlaag te gaan naarmate je langer wacht. Echter zit er bij die uitspraak een addertje onder het gras: want hoe langer je wacht, hoe groter de kans is dat de goedkope modellen uitverkocht zijn en je dus een duurder model moet nemen, waardoor je dus weer juist duurder kunt uit vallen. Recentelijk nog 2 dagen een huurauto voor slechts 13 euro gehad (December in Alicante)
De kat uit de boom kijken en boeken op het moment dat je de prijs OK vind lijkt dus de beste optie te zijn.
Verzekering
De regelgeving wisselt een beetje per land, maar normaliter heb je altijd een beperkte bescherming. Er zit echter vrijwel altijd een eigen risico aan vast. Hoe veel dat precies is verschilt per land/bedrijf/auto (met kleine auto's zit ik meestal rond de 1000 euro). Vrijwel elke huurmaatschappij zal proberen je een extra verzekering aan te smeren die niet goedkoop is, maar beduidend beter is dan wanneer je dat eigen risico moet betalen.
Zelf sluit ik mij verzekering eigenlijk altijd af via rentalcover.com. Dat blijft toch de goedkoopste optie. Soms scheelt het maar een paar euro, maar meestal scheelt het flink. Nadeel is wel dat je altijd eerst zelf moet opdraaien voor de reparatie (het eigen risico). Later kun je dat geld dan weer terug claimen via rentalcover. Als je dat écht niet wilt, dan moet je de verzekering van de maatschappij zelf nemen (een 3e partij werkt altijd via terugbetaling).
Voor wat betreft de voorwaarden van Rentalcover ziet dat er allemaal prima uit. Ik heb eens een héél hardnekkige madam bij een car rental gehad die maar bleef beweren dat van-alles-en-nog-wat niet inbegrepen zit bij zo'n 3e partij, ben het stuk-voor-stuk met haar door gelopen en rentalcover dekt het tot dusver ook écht allemaal. Tot zover houden ze zich aan hun belofte.
Voor wat betreft uitkering heb ik gelukkig nog niet de situatie gehad dat ik schade gereden heb. Ik weet dus niet hoe makkelijk of moeilijk ze uit betalen. Bij schade sowieso altijd contact opnemen met zowel huurbedrijf als verzekering om voor de zekerheid even te checken wat je moet doen, kan nooit kwaad. Soms is bijvoorbeeld een politie-rapport verplicht (heb dat al eens gehoord toen ik een verzekering nog via het verhuurbedrijf had). Voorwaarden kunnen ook veranderen, dus ook al ben je bekend met een verzekeraar: Even checken kan je een hoop ellende besparen.