Dit park stond al een tijdje op mijn lijstje, en vanwege werk zat ik redelijk in de buurt en kon ik hierdoor er gelijk een bezoekje aan vast plakken ๐
Voorbereiding
Mijn verblijf was in het nabijgelegen plaatje Oลwiฤcim in het Hampton by Hilton Oswiecim vanuit daar was het een kleine 30 minuten rijden met de huurauto naar Energylandia.
Kaartjes zijn uiteraard gewoon online te koop en omdat het Halloween is kwam er een tijdelijke actie korting bij waardoor de totale toegangsprijs โฌ34,- was.
Voor de mensen die geen huurauto hebben, er rijdt een shuttlebus eenmaal 's-ochtends en eenmaal 's-avonds voor โฌ18,-
Aankomst
Het park was die dag van 10:00 tot 18:00 geopend en nadat ik mij heb af laten zetten om 9:30 met de huurauto ben ik richting de ingang gelopen om alvast een locker polsbandje te bemachtigen. Je kunt hier contactloos betalen met je bank of creditcard (dus niet met een fysieke kaart). Bij de lockers bij de attracties staan in de meeste gevallen ook automaten waar je eenmalig een locker kan huren, of een bandje voor heel de dag kan bemachtigen, deze is ook contactloos en met (gepast?) muntgeld, ook hier is een fysieke kaar niet mogelijk.
Wat trouwens een nadeel is, vooral op drukke dagen, dat er geen kiss&ride afzet- en ophaalplek is voorzien, je moet dus met je auto midden op straat gaan staan om iemand af te zetten of op te halen. Enkel de shuttlebus en taxies kunnen bij de entree komen.
Nadat het aftellen was begonnen naar 10:00 toe en de rolluiken omhoog gingen en mijn e-ticket PDF op mijn mobiel heb laten scannen was mijn planning om eerst naar Zadra te lopen, echter viel mij op dat weinig mensen naar Hyperion liepen, dus ben ik richting die kant gegaan.
Hyperion & Zadra
Bij de ingang staan direct de lockers en moet niet anders zeggen dat dit een top systeem is, je scanned je polsbandje en je krijgt je locker nummer te zien waarna je hier je spullen in kan leggen. De lockers zijn ruim zat en mijn rugtas paste hier ook makkelijk in.
Nadat ik 2 keer door de metaaldetector moest, omdat ik nog mijn riem omhad kon ik richting het station.
Hier krijg je al direct te maken waar ik al veel over gelezen gehad, mega lange wachtrijen waar je verplicht doorheen moet lopen, ook in mijn geval met zeer weinig mensen in het park, je bent naar mijn gevoel zo 10 minuten aan het lopen...
Uiteindelijk aangekomen bij het station zijn er duidelijke rijden voor front row, middle row en back row.
Er waren totaal geen mensen wachtende voor mij, dus dat wordt duidelijk front row ๐
Op het scherm zal, als je verder mag, een nummer in het rood te zien zijn met resterende plaatsen, dit is allemaal super geregeld en is van toepassing voor alle attracties in het park.
Voor mij was voor de eerste keer nog iets wat onduidelijk wanneer het draaipoortje open zou gaan, aangezien alles rood bleef kleuren inclusief de leds van het poortje zelf en alles in het Pools staat en niet in het Engels.
Eenmalig door de dichte schuifdeuren heen kunnen plaatsnemen, en nieuw voor mij, een soort duikbril op je hoofd moeten zetten tegen losvliegend vuil/insecten of iets dergelijks, ik snap dat ze het doen, maar vond dit toch wel een tikkie jammer omdat de glazen van de bril niet heel helder waren met wat lichtje krasjes etc.
Tevens zit je in stoelen uiterst links en rechts met je voeten op de grond, en in de 2 stoelen in het midden niet, omdat deze hoger zijn gemonteerd.
Maargoed na de lifthill een heerlijke knaller wat we van Intamin wel gewend waren, heerlijk wakker worden zo!! ๐
Direct hierna ben ik naar Zadra gelopen, onderweg goed de bordjes proberen te volgen en via de voetgangerstunnel het nieuwe "Smoczy grรณd" gedeelte ingelopen.
Dit is wat mij betreft ook gelijk het enige mooiste gethemed stukje van het park wat "gezellig" oogt en een heel klein beetje te vergelijk is met een Harry Potter probeersel, dit met diverse zaakjes om wat te eten en te drinken.
In dit gedeelde zit ook de ingang naar Zadra, wat ongeveer ook hier weer een wachtrij is van 5 of 10 minuten lopen naar mijn gevoel. Eenmaal bij het station aangekomen, geen enkele wachtende voor mij en ook hier gelukkig direct front-row mogen doen.
Mensen wรกt een baan is dit zeg!!! Heerlijk deze zero-g rolls en zero-g stall man man man top!!!
Omdat dit zo zalig was, direct maar weer richting station gegaan, gelukkig kon je hier bij de uitgang bij de lockers direct weer de trap naar boven op waardoor je niet 1 uur moest "omlopen" ๐
Nu leek mij het slimst, qua tijd & planning, om dit nieuwe gedeelte af te werken en de coasters hier te doen.
Abyssus was wel een toffe multi launch Vekoma, erg soepeltjes ook ๐
Eten & drinken
Na alle coasters in deze hoek gedaan te hebben, was het rond 12:00 en ben daarop richting het Aztec gedeelde gelopen om daar wat te eten en te drinken.
Een prima kebab schoteltje op voor โฌ8,55 ๐
Over het algemeen is het eten en drinken in Energylandia van een hoog snackbar/fastfood gehalte, veel hamburgers en kebab en wat minder restaurants. Reken tussen de โฌ2,- (frietje) en โฌ5,- (burger/pizza) kwijt te zijn.
Voor een klein menu'tje, wat ze daar een "set" noemen ben je โฌ8,- kwijt.
In de restaurant een pizza of klein bord met eten voor โฌ10,-. Echt overal een zee van zitplaatsen.
Mocht je meer willen weten, ik heb zowat heel Google Maps voorzien van foto's van de menukaarten met prijzen haha ๐ค
Namiddag coasteren
Na het eten heb ik nog de anders coasters gedaan zoals bijvoorbeeld Mayan Rollercoaster & Formula (tof!!)
Echt wezen zoeken naar de ingang van Speed, na 30 minuten gevonden.
De water rides zijn slecht gethemed en bieden weinig spanning, toch kan je nog redelijk nat worden in Speed, want het water komt dwars door het "midden" wat wel een verrassing was..
Ook hier trouwens geen gebrek aan lockers ๐
Verder hierna de kleine met name Vekoma coasters afgetikt, en nog de enige indoor attractie Monster House gedaan, wat ivm Halloween een van de 4 spookhuizen was. Er liepen wat acteuren rond en met het karretje mee wat ze daardoor wel leuk hadden aangepakt.
Hierna richting Zadra gegaan om een laatste ritje te maken, en even op het terras neergestreken om in de Scare zone eens lekker de scarator tekeer zien gaan met zijn kettingzaag achter gillende meiden haha
Samenvatting
Helaas belde mijn "chauffeur" weer op om mij op te halen en kon ik mijzelf weer naar de ingang begeven.
Op mijn watch stond dat ik die dag 15 KM had gelopen, wat aangeeft hoe groot en hoe ver uit elkaar de attracties liggen. Ik denk dat ik hiervan zeker 3 KM in de wachtrijen heb "moeten (om)lopen" en 2 KM de weg was zoeken, met name Speed kreeg ik niet gevonden, omdat niet altijd de bordjes en richtingen duidelijk staan aangegeven en het vaak als een doolhof aanvoelt.
Het park vond ik top, het mist zeker sfeer omdat het nog een erg jong park is neergezet op een weiland wat hierdoor nog erg veel volwassen bomen mist en hierdoor gezelligheid. Ze hebben wel overal jonge struiken, bomen en planten geplant waardoor het op den duur wel goed moet komen schat ik in.
Verder is de operations erg top, loopt er overal veel personeel en is het overal brandschoon.
Personeel is er vriendelijk, maar kunnen niet altijd Engels spreken wat het in de horeca wel lastig maakt (ik kreeg bijvoorbeeld een warme thee ipv een warm biertje wat ik wel eens wilde proberen...
Al met al dus een toffe ervaring gehad, en als je hier wilt komen heb je hopelijk wat aan mij tips en zou ik in drukke zomers zeker er 2 dagen voor uit trekken!