Hmmmm… Leuk hersenspinsel opzich. Ik snap dat de rij voor Fata een doorn in het oog is, maar ik zie eigenlijk het ‘probleem’ zoals hier genoemd wordt voor de rest van het plein niet. Ik heb dit altijd juist een van de meest zorgvuldig ontworpen stukjes buitenruimte van de Efteling gevonden.
Het bijzondere aan het plein is dat je echt kan zien dat er aandachtig naar Arabische ontwerpen gekeken is. De rechthoekige vormgeving, het gebouw dat het plein omarmt, de manier waarop het waterelement op het plein is aangebracht: alles is gedaan op een manier die heel erg lijkt op de ontwerpgedachten van een Arabische binnentuin. Ook de bomen die ze er geplant hebben (die albizia’s met de grote bloemen) zijn speciaal bedacht voor hun exotische looks. Zo’n goed doordacht pleinontwerp is in de hele Efteling verder niet te vinden.
Daarom zou ik het zonde vinden om daar iets aan te veranderen. Wachtrij aanpakken is wel een goed idee, dat veehok is niet meer van deze tijd… maar verder is de inrichting van het plein zoals het is volgens mij prima.
Station-de-Oost De spoorwegovergang zit te dicht op het kruispunt van Bäckerei Krümel.
Dit probleem zie ik zelf ook niet eigenlijk. Vóór de komst van Backerei Kruml lag de spoorovergang pas echt dichtbij de kruising, want toen liep het pad vanaf Fata rechtdoor richting de Bob. Ik heb momenteel meer problemen met de Backerei, want als je nu vanaf Fata aanloopt kijk je tegen die grote zijgevel aan - niet de mooiste kant van het gebouw.
Fata is toch al sinds hij geopend is gescheiden van het park door dat lage muurtje wat het plein afsluit? Dat markeert echt de entree van het Fata Morgana-gebied. Veel meer dan dat bijvoorbeeld de M+M-gebied of het Sinbad-gebied de laatste jaren gemarkeerd zijn.
Dit is trouwens niets ten nadele van de gedachtenspinsels hoor. Ik denk alleen dat er andere plekken in de Efteling zijn die veel harder aan een opknapbeurt toe zijn dan dit plein.