Ik ben persoonlijk blij dat er een rookverbod komt. Ik ben als kind opgegroeid in een familie waarin mijn oma een café had, ruim voor het rookverbod in horeca. Elke keer dat ik er was (en dat was, gezien het het cafe van mijn oma was, vrij regelmatig), werd er als een ketter gerookt, dat ik er zelfs last van kreeg aan mijn ogen en aan mijn keel. En dat was gewoon niet OK, want je kan er ook niet echt aan ontsnappen: die stank was overal, dook in je kleren en zelfs in het gebouw. Toen jaren later, met het pensioen van mijn oma, het cafe stopte en omgebouwd werd, zat er overal een dikke vette teer-laag op - alles was bruin verkleurd. Niet alleen kan je dat moeilijk hygiënisch noemen, het is ook alles behalve aangenaam.
Ik heb het ook nog meegemaakt dat als je in een restaurant kwam, er een rokers-gedeelte was en een niet-rokers gedeelte. Nu maakte dat weinig verschil, want sigarettenrook liet zich niet beperken, maar fijn was anders.
In mijn familie zaten ook veel verstokte rokers, en daar zijn ook al doden gevallen door longkanker. Iemand met die ziekte zien aftakelen wil je echt niet meemaken.
Ik ben heel blij dat het rookverbod toen ingevoerd werd, net zoals ik blij ben dat dit nu ook in de Efteling volledig doorgevoerd wordt. En ik weet dat binnen roken en buiten roken niet hetzelfde is, maar de tijden zijn dusdanig geëvolueerd dat mijn overtuiging is dat sigaretten echt niet thuis horen in een pretpark, en al zeker niet in een wachtrij (waar ik het regelmatig zag gebeuren). Elke keer wanneer ik naar Walibi BE ga, valt me telkens opnieuw op hoeveel daar gerookt wordt: als ik naar gelijk welk ander park ga in België of Nederland, wordt daar zo goed als nooit gerookt, maar in Walibi merk ik dit echt constant op, en dit stoort echt enorm: in een wachtrij kan je het niet vermijden, en als je overlast veroorzaakt voor iemand, denk ik dat de verantwoordelijkheid bij jezelf ligt om een ander niet te storen: rookzones lijken mij dus een prima oplossing voor als je echt niet zonder kan.
Maar roken in een pretpark of dierentuin kan echt niet meer.