Technische staat van het gebouw zorgwekkend - zoals we Sander horen zeggen hebben - kan natuurlijk veel dingen betekenen: het kan gaan over de structuur van het gebouw, de elektrische installaties, de isolatie, waterdichtheid, winddichtheid, vocht-problemen en nog wel meerdere zaken.
Wat mij vooral zorgwekkend leek te zijn waren die groene metalen kasten aan de buitenkant, waar kennelijk verlichting in zat: direct, ongeïsoleerd de hoofdshow in. Ik kan mij inbeelden dat dat absoluut niet optimaal is na al die jaren.
De verlichting an sich was natuurlijk ook vooral hallogeen en gloeilampen, waardoor er best wel een serieuze temperatuur in de hoofdshow zou kunnen ontstaan zijn (of toch, een aangename temperatuur om in rond te lopen), maar als je dan de verlichting wilt vervangen (door LED) gaat de gemiddelde temperatuur omlaag, moet je mogelijk gaan extra isoleren en verwarming voorzien om op dezelfde minimale temperatuur te komen...
Ik denk dat er niet 1 specifieke reden was om het gebouw in "technisch zeer slechte staat" te noemen, maar een hele hoop kleine issues die tesamen gewoon teveel werden. Als je dan een kleine aanpassing moet doen, komen er ineens een hele hoop andere zaken mee die aangepakt moeten worden, waardoor het dan ineens een gigantische verandering is en je je moet afvragen of het wel doenbaar/rendabel is.
Want, stel je voor, je wilt het gaan isoleren, dan ben je direct vertrokken... Die groene lichtbakken moeten dan aangepakt worden, dan kan je best die verlichting daarin tegelijk gaan aanpassen. Is de elektrische installatie in het gebouw nog wel in orde - die verlichting wordt nog aangestuurd met oude techniek die met LED niet werkt, dus dan moet de aansturing ook vervangen worden. Dan moeten alle elementen van het Spookslot overgezet worden naar die nieuwe aansturing, wat een heel huzarenwerk zou worden, of je zou een manier moeten vinden om de oude en nieuwe aansturing samen te laten werken. En als je die wijzigingen gaat doen, moet je natuurlijk ook alles laten herkeuren, dus dan moet je mogelijk nog meer dingen aanpassen, want anders geraak je niet door de keuring.
En dan ben je snel aan een renovatieproject gekomen dat in de miljoenen gaat lopen... en dat ze die investering niet gedaan hebben, kan ik begrijpen. Hoe spijtig ik dat zelf ook vind.