Ik verwacht geen grote drukte in deze periode. Dus 2 dagen is makkelijk te doen inclusief shows. Laatste keer dat ik er was was volgens mij net 2 weken later en hebben we zelfs op één dag echt alles kunnen doen (behalve de shows).. al zou ik voor een eerste bezoek dat risico zeker niet nemen.
Voor wat betreft rulantica: Een avondticket voldoet om daar alles te kunnen doen. Tenzij je echt uren in een golfslagbad, lazy river, zwembadbar of op een stretcher wilt rondhangen natuurlijk. Ze adverteren met heel veel glijbanen, maar dat komt omdat ze een racer daadwerkelijk als 2 glijbanen tellen en elk mini-glijbaantje van hun kindergedeeltes ook mee tellen (iets wat ik nog geen enkel ander waterpark zo heb zien doen, waardoor rulantica er op papier spectaculairder uit ziet als die andere waterparken).
Europa Park zelf: Het park is een afwisseling van mooie plekjes en plekjes die op een achterbuurt lijken. Als je echt de grote paden volgt zie je vooral veel dat laatste. De achterkant van Griekenland (tussen Atlantis en Ijsshow) is echt niets moois, maar als je rechts naar binnen loopt is het prachtig. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld zwitserland, waar er een prachtig en gezellig zwitsers dorp onder de bobbaan is, maar waar je ook een lelijke asfaltbaan met (meestal) onverzorgd groen dat tussen dit dorp en de (vanaf de weg verpaupert uitziende) wilde muis loopt.
Het russisch gebied is ook al zo'n asfaltbaan met mooi zicht op het einde en een poging tot authentiek russische huisjes aan de zijkanten. Ook hier is er een heel gezellig terras verstopt achter de burger bar.
Dit zijn slechts enkele van de vele voorbeelden. Griekenland en Zwitserland zijn heel bekende voorbeelden, Rusland wellicht wat minder bekend, maar de algemene tip is dus: Zorg ervoor dat je juist die kleine paadjes en wegen bezoekt. Sommigen zijn duidelijk aangegeven, maar dat geldt zeker niet voor alles.