• Benelux Parken
  • Transformatieplan Bellewaerde bekend: 5 zones, 4 attracties en 1 restaurant

En ze zijn open!

De wereldprimeur “Amazonia” in Bellewaerde Park is open voor publiek

Vandaag is het zover en is de splinternieuwe waterattractie Amazonia open voor het publiek. De spectaculaire attractie ligt in het hart van de nieuwe zone “Mundo Amazonia”, een totale investering van 21 miljoen euro.

Een wereldprimeur voor de ganse familie

De nieuwe waterattractie “Amazonia” vind je enkel en alleen in Bellewaerde Park. De combinatie van de schuine lift, de draaiende verticale lift, de gigantische halfpipe en de dropdown op het einde van de rit is hetgeen wat de attractie zo uniek maakt.

Door laattijdige leveringen van essentiële onderdelen duurden de testfases langer dan voorzien en liet de opening van de attractie iets langer op zich wachten. Ondertussen zijn de testfases volledig afgerond en werd de attractie door keuringsdienst TÜV gekeurd. Vandaag gaat de waterattractie in alle veiligheid open voor het publiek en kunnen bezoekers de spectaculaire attractie beleven.

Mundo Amazonia

Het splinternieuw parkdeel “Mundo Amazonia” bevat voor elk wat wils. Naast de unieke waterattractie Amazonia, vind je er ook twee nieuwe attracties voor de allerkleinsten. Kleine avonturies beleven er hun eerste sensaties op de kiddie-coaster “Brazilian Buggies” en op de mini-splash “Rio do Cacao”.

Verder vind je er ook een nieuwe souvenirshop “Samba Souvenirs”, waar je leuke geschenken voor jong en oud kan vinden. In het nieuwe horecapunt “Tropical Takeaway” proef je de exotische sfeer in overheerlijke empanadas, lekkere pizza’s en verrukkelijke taco’s. Een volledig nieuw aanbod in het voedingsassortiment van Bellewaerde Park.

Hopelijk zijn er inmiddels wat rem matten op die halfpipe gezet

• Zingo heeft hierop gereageerd.

Zingo zodat ge er zeker nog eens nen tweede keer inkunt en niet over 't randje gevlogen zijt 😂😁

Ondertussen is er ook een onride video verschenen op YouTube. Lijkt me niet extreem speciaal, maar wel fijn met kinderen!

Het zag er van buitenaf heftiger en natter uit. Alsnog een prima toevoeging voor het park. Deze zomer maar eens naar het zuiden afdalen.

Zingo er ging een video rond van een bootje dat keihard tegen de reling aan knalt

• Zingo heeft hierop gereageerd.

QDude24 ik hoorde het net ook van iemand die er vanmorgen was, matten inderdaad haha.

JoostB In deze video op 04:00 zie je heel goed dat er flink wat remstrips zijn aangebracht. Toch gek dat men bij het ontwerp zoiets niet kon voorzien.

Er staat ook een weegschaal. Volgens mij mag er vooralsnog niet meer dan 400kg in een bootje.

Qua capaciteit lijkt me dit zeker geen hoogvlieger. Maar eerlijk is eerlijk, het is wel een imposant en misschien zelfs een beetje een eng ding. Met fraaie technieken die hopelijk goed blijven werken!

John Het is niet helemaal representatief maar vandaag stond er de gehele dag 60 minuten. Eens kijken hoe dat zich ontwikkelt de komende periode.

Het probleem is gesitueerd bij het halfpipe element. Boten gaan te snel / te hoog door dit element, waardoor de boot zeer hoog uit dit element komt en een enorme stuitert maakt. Er werden een heleboel kleefstrips aangebracht op de halfpipe zelf om de boten af te remmen. 1 van onze 3 ritten gisteren zijn we toch hevig over deze strips gevlogen waardoor we een enorm stuitert gemaakt hebben. Deze 'tijdelijke' oplossing zorgt ervoor dat de attractie voorlopig open mag. Echter heeft dit een enorme impact op de capaciteit (elke boot wordt gewogen en mag maximaal 420 kg wegen). Tevens zullen deze strips ook zorgen voor een enorme slijtage aan de boten. Als ik me niet vergis zijn er voorlopig ook maar 8 boten op de baan. De maximale capaciteit bedraagt 14 banden. Men heeft klaarblijkelijk snel naar een oplossing gezocht om de attractie te kunnen openen. Ook beide liften zouden nog een heel stuk sneller kunnen. Intamin heeft de komende tijd nog heel wat werk om naar andere oplossingen te zoeken, zodat de boten beter gevuld kunnen worden en je toch op een fijne manier door de halfpipe kan glijden...
          De vraag is natuurlijk wanneer men deze werken kan uitvoeren; doordat het park vanaf deze periode meestal van woensdag tot zondag geopend is.

De wachtrij ziet er wel al zeer netjes uit, doordat er zeer rijkelijk werd aangeplant:

• Tim vindt dit leuk.

Alleszins wel positief dat de attractie al open is.
          Uiteindelijk kan deze wel een seizoen draaien op deze manier, waarna grotere werken in de winterstop kunnen.

Ik ben benieuwd, deze staat heel binnenkort in m'n planning!

Niet vreemd dat er problemen optreden bij een nieuw type attractie maar het lijkt niet erg duurzaam op deze manier. Er zal maar eens een flinke windstoot zijn en je knalt zo tegen die rand.
          Wat ik overigens een opmerkelijke keuze vind voor een familieattractie: een verticale val van 5 meter in het donker. Ik vraag me af of veel mensen dit wel weten... Bovendien lijkt dit meer een gimmick puur om te kunnen spreken van een primeur.

Tim Ik vraag me af of veel mensen dit wel weten... Bovendien lijkt dit meer een gimmick puur om te kunnen spreken van een primeur.

Er zullen genoeg bezoekers zijn die het niet weten, maar dat maakt het juist leuk. En de attractie heeft zo wel een toffe finale natuurlijk. Dus dat het puur 'misbruikt' wordt als primeur geloof ik niet in.

Tim Als je zo gaat denken is elke gimmick puur voor een primeur/marketing. Want dat is vaak ook zo

Die maten op de halfpipe zijn toch een beetje hetzelfde idee als de matten in bijvoorbeeld de bombo in Hof van Saksen. Dan gaat dit denk ik wel vaker gebeuren.