- Bijgewerkt
R013
Walibi staat er toch echt onder.
Bezoekersaantallen:
Walibi Holland: 875.000
Toverland: 1.000.000+?
Google reviews:
Walibi Holland: 4,4 sterren
Toverland: 4,6 sterren
R013
Walibi staat er toch echt onder.
Bezoekersaantallen:
Walibi Holland: 875.000
Toverland: 1.000.000+?
Google reviews:
Walibi Holland: 4,4 sterren
Toverland: 4,6 sterren
Is toverland op efteling niveau, nee maar in mij mening kruipen ze er wel naar toe, en misschien over 20/30 jaar hebben we in NL 2 parken in de Europese top, toverland heeft echt wel de potentie ervoor. Kunnen we toch alleen maar trots op zijn dat een park de wil en ambitie heeft om dat te bereiken. De transformatie van expeditie zork buiten is meer dan geslaagd en ik kijk ook met alle plezier naar projecten van beide parken. Concept art is leuk maar heb vaak zat gezien dat het vaak toch wel wat afwijkt in het echt dus ik eerst af over de kleuren. Enige waar ik wel op hoop is dat ze hal van fenix aanpakken want dat is echt wel nodig.
R013 M&M vergelijken met Troy , echt wat een ongekend niveau in het Toverland forum , en dan i rest my case erachteraan ..
Inderdaad, ik had natuurlijk Fenix moeten pakken als vergelijking, dat is immers een baan van ongeveer hetzelfde bouwjaar. Dan komt Toverland er nog beter vanaf! Aanzienlijk betere landschappelijke integratie, betere baan, andere doelgroep thought.
Maar hè, ik snap je punt wel, de Efteling achtbanen zijn nu eenmaal een beetje meh, vooral als je een Python als vergelijking erbij gooit.
Ik wilde vooral illustreren dat Toverland voor een kleiner bedrag een betere balans in zijn attracties lijkt te kunnen aanbrengen dan de Efteling. Die laatste heeft op detailniveau ongekend hard de kroon op, maar zo’n beetje iedere achtbaan heeft een mega mis balans in de aankleding van de track en de omgeving ervan. Daar kan de Efteling echt nog wel hele grote stappen zetten.
Kinders, papa en mama waren een volwassen discussie aan het voeren over of en zo ja hoe themaparken baat hebben bij volwassen themagebieden. Dus kappen nou met bekvechten over of de Efteling of Walibi of Toverland beter is!
Michael Grappig, want ik had dus dezelfde gebieden in gedachten toen in dit eerder vandaag schreef, maar ook in die gebieden vind je toch wel een bepaalde luchtigheid terug.
Helemaal eens, luchtigheid is ook - of beter: júíst - in een serieus themagebied van levensbelang. Maar in mijn filosofie komen zulke vrolijke noten veel beter tot hun recht als ze verweven zijn in de serieuze tonen dan als ze hun eigen losstaande schijnwerper krijgen. Dat begreep men in Sevenum tijdens de bouw van Avalon ook, want met bijvoorbeeld de in slaap gesukkelde gnoom bovenin ‘t boothuis en de staltoiletten naast de Flaming Feather heeft het gebied al wel een kwinkslag of twee. Ik hoop dat die balans bewaakt blijft - maar je hebt wellicht ook gelijk dat we voor een oordeel daarover nog even op de exacte uitwerking moeten wachten. Een rustiek beeld van Spicy Pete zou bijvoorbeeld best kunnen passen, terwijl een hysterisch kokende animatronic dat veel minder zou doen. Ik werd steeds sceptischer maar word mede door discussies als deze toch óók steeds nieuwsgieriger.
Aurelius Ik denk dat er ook iets te zeggen valt over de presentatie, alles wordt nu apart in de spotlight gezet, waardoor ze nu steeds allemaal een week lang alle aandacht hier op het forum krijgen. Maar kijk naar de Vallei, daar staan stiekem behoorlijk wat dwervel taferen, maar die zijn naar mijn mening geen doorn in het oog en halen ze zeker niet de kwaliteit van het gebied naar beneden, in tegendeel zelfs. En het valt volgensmij allemaal nog reuze mee, Spicy Pete staat straks prominent midden op een pleintje, daar zullen we niet omheen kunnen. Maar de swampdragon ligt verstopt in het water rond Merlins Quest en op de concept ziet deze er ook niet heel cartoony uit, meer in lijn met Fenix. Sparky krijgt een klein plekje in de waterspeeltuin en die eenhoorn... tja, gelukkig verstoppen ze die in een houten huisje, dat is in dit geval nog wel het meeste de "vreemde eend in de bijt".
Of het omgooien van de verhaallijn de beste keuze is, dat zal nog moeten blijken, daar ben ik ook skeptisch over. Maar dat de verblijfsduur in Avalon omhoog gaat en daarme het publiek beter verdeeld wordt, dat valt niet te ontkennen en daarmee wordt wel het grote doel van dit project bereikt.
En zijn onze verwachtingen van Toverland nog wel correct? Altijd maar gaver en volwassener? Het blijft toch een familiepark dat een eigen ervaring wil geven. Die ervaring zal anders zijn dan bij de Efteling of Walibi, maar mischien is dat wel de beste weg, zo is er voor ieder wat wils.
Bij Port Laguna wordt een toon gezet en ik denk dat de stijl is die we steeds vaker gaan zien door het hele park. Kleurrijk, speels en met overal toch een herkenbare stijl.
Om maar een voorbeeld te noemen, op veel plekken in Port Laguna en Avalon zitten houten panelen waar als het waren een waaier van blauwe planken te zien is. Deze stijl lijkt ook veel op het houtgebruik van de niewue bouwerken in het Wunderwald. Er wordt op meerdere plekken gebruik gemaakt van een soort geelig spuitbeton en in de Vallei en mogelijk straks ook Avalon zien we de typische rieten daken. Je moet er van houden, maar dat is wel dé Toverland stijl.
Edit: foto toegevoegd als voorbeeld van de stijl
Aurelius Een rustiek beeld van Spicy Pete zou bijvoorbeeld best kunnen passen, terwijl een hysterisch kokende animatronic dat veel minder zou doen.
Mee eens, van dat laatste word ik ook niet bepaald vrolijk! En helemaal eens met je verhaal, de balans moet wel bewaard blijven. Maar Avalon is een groot gebied en ik verwacht dat dit gebied best wat ruimte heeft om de luchtige elementen te verwerken. Maar het moeten dan inderdaad geen doldwaze herrie makers worden die alle aandacht vragen.
Ik meng me eigenlijk nooit in de toverland Efteling discussie voor een reden, maar het feit dat toverland soms in één adem met de Efteling wordt genoemd is alleen maar een compliment voor Toverland. Zijn ze al helemaal op het niveau van de Efteling dat denk ik niet, maar ze zijn lekker aan de weg aan het timmeren.
Daarbij is Efteling nu gewoon een stapje verder wat natuurlijk niet gek is als je kijkt naar het verschil in historie van de parken.
Ik zou zeggen geniet van de ontwikkelingen bij beide parken en observeer ze naast elkaar.
De Efteling en Toverland vergelijken is hetzelfde als appel met peren vergelijken. Totaal nutteloos. 2 parken die een totaal andere historie, voortgang/ontwikkeling, budget, bezoekersaantallen en uitgangspunten hebben. Hier doe ik ook niet aan mee.
Ondanks er soms vraagtekens geplaatst worden bij keuzes die Toverland maakt (waaronder ikzelf) blijft het heel gaaf om te zien hoe het park is ontwikkeld tot wat het nu is, en blijft het een zeer interessant park om te blijven volgen. Er zijn weinig parken in de omgeving die een dergelijke ontwikkelingscurve als Toverland hebben meegemaakt, en dat is op zijn minst bijzonder te noemen.
Ik heb er alle vertrouwen in dat we de komende jaren nog heel veel nieuwe toffe ontwikkelingen gaan zien in Toverland, stop alsjeblieft met die vergelijkingen.
Convival Dat is absoluut niet waar , geeft alleen maar aan dat je niet eens mijn post leest. Ik kan vrij weinig met dit soort posts waar je klaarblijkelijk invult dat ik een Efteling fan ben omdat ik er gewerkt heb. Mijn favoriete park is Port Aventura trouwens dus je zegt maar wat. Ook over de Efteling ben ik vaak genoeg kritisch dat ter zijde.
Zingo
Je bent een kinderbaantje aan het vergelijken met grote banen. M&M is het lelijke eendje van de achtbanen in de Efteling maar nog steeds beter gethematiseerd dan Boosterbike het Toos achtbaantje en buiten de omgeving van Troy om is het ook gewoon een kale baan met kaal station en kale wachtrij.Fenix heeft een mooi station met een prachtige ongethematiseerde muur! Leg hem kwa theming en beleving maar tegen de Baron als je dan toch zo kinderachtig aan het vergelijken bent met banen die niet eens te vergelijken zijn. Mooie darkrides ook in Sevenum!
Ik laat deze kant van het forum maar weer links liggen ,typisch hoe je met Toverland fans om niks een halve ruzie krijgt omdat je een andere mening hebt. Mede mogelijk gemaakt door een admin ( Michael)
Fijne dag Toverfans!
Brabander
Precies dat , alleen als je kritiek hebt ben je gelijk een toverland hater hier.
een groot deel hiervan ligt ook bij de communicatie. Nu ieder detail zo uitdrukkelijk wordt benoemd met een concept art, naam en hele uitleg creëert dat verwachtingen.
Dat was bij de concept arts van Avalon en Port Laguna veel minder. Daar waren die tekeningen er weliswaar ook, maar verstopt. Er werd toen veel meer ingezoomd op de bouw en het ontwerpproces. Jammer dat we daar nu nog niet veel van terug zien in de vorm van een Making of bijvoorbeeld.
Ook al is er bijna niks veranderd, mensen kijken die filmpjes toch wel, zie Hellendoorn
Kunnen we het weer wat gezelliger en on-topic houden aub?
Vrij veel mensen gaan nogal uit de bocht hier op t moment en ik denk dat iedereen gerust door heeft dat ze dat zelf ook doen (ook mensen die zelf posts rapporteren om vervolgens zelf nogmaals de bocht uit te vliegen), en dat is niet echt de bedoeling.
R013 Je bent een kinderbaantje aan het vergelijken met grote banen. M&M is het lelijke eendje van de achtbanen in de Efteling maar nog steeds beter gethematiseerd dan Boosterbike het Toos achtbaantje en buiten de omgeving van Troy om is het ook gewoon een kale baan met kaal station en kale wachtrij.Fenix heeft een mooi station met een prachtige ongethematiseerde muur! Leg hem kwa theming en beleving maar tegen de Baron als je dan toch zo kinderachtig aan het vergelijken bent met banen die niet eens te vergelijken zijn. Mooie darkrides ook in Sevenum!
Hey R013,
Niet om vervelend te doen, maar je doet zelf precies wat je de ander verwijt. Je vergelijkt allemaal dingen met elkaar terwijl je zegt dat dat eigenlijk niet mag. Je kan namelijk toch ook niet investeringen van 2004 (boosterbike) en 2001 uit een park dat toen niet meer was dan een speelhal vergelijken met een volwaardig park (Efteling) dat in 2020 (M&M) een investering doet?
Daarbij (zoals hierboven eigenlijk ook al omschreven) zijn er natuurlijk ook wel wat budgettaire kwesties die te parten spelen. Ik vind persoonlijk dat Toverland met het budget dat ze steeds investeren bijzonder mooie toevoegingen aan het park neerzet die het park daadwerkelijk verder brengen. 25 miljoen voor Port Laguna en Avalon en nu weer 10 miljoen voor de 'inbreiding' van Avalon. Daar mag toch gewoon een klein applausje voor komen? Zeker als je ziet wat voor een belevingselementen ze toevoegen naast de 4(!) attracties.
Enfin, ik vind de ontwikkelingen in Sevenum bewonderenswaardig te noemen, omdat ik het wel het gevoel heb dat hetgeen dat ze doen is toewerken naar een 'volwaardig' park (wat dat ook precies mogen betekenen). Die darkride gaat er wel komen, maar dat heeft tijd (en geld) nodig. Zie weer Efteling. Daar wordt Danse Macabre (een investering van 25miljoen) op dit forum weggezet als een veredelde kermisattractie. De kosten wegen op dit moment toch nog niet op tegen de investeringen die Toverland doet.
CornelusKuyles Heb je gelijk in , Tonnie geeft net aan dat het goed is geweest dus laat deze discussie maar voor wat die is.
mikeee een groot deel hiervan ligt ook bij de communicatie. Nu ieder detail zo uitdrukkelijk wordt benoemd met een concept art, naam en hele uitleg creëert dat verwachtingen.
En daarom; pas oordelen als het er staat. Je mag het allemaal best benoemen, maar je leest hier gewoon veel meningen die imo. uit een bepaalde afgunst komen naar het park toe. Tis maar hoeveel waarde je eraan geeft.
Ik volg tot nu toe de mening dat ik de investeringen toejuich, maar dat ik het nieuwe plaatje in Avalon wel even moet gaan ervaren om er echt iets nuttigs over te zeggen. Avalon voelde volwassen aan, maar wordt iets meer kindvriendelijk en daardoor wat generieker.
Waar ik vooral hoop is dat men de eerste bocht van Fēnix eens aan gaat pakken en dat wellicht de loods wordt afgewerkt. Ik had persoonlijk daar mijn geld eerder ingestopt. Als laatste opmerkelijk puntje moet ik toch wel de hele investering in 1 keer wordt gedaan. Ik snap dat zelf nooit zo goed. Waarom voeg je de komende jaren niet elk jaar iets toe? Dat geeft toch meer marketingwaarde dan nu ineens 3 rides, een speeltuin en 4 elementen? Het hoeft toch ook niet zo snel?
Eftelflags Als laatste opmerkelijk puntje moet ik toch wel de hele investering in 1 keer wordt gedaan. Ik snap dat zelf nooit zo goed. Waarom voeg je de komende jaren niet elk jaar iets toe? Dat geeft toch meer marketingwaarde dan nu ineens 3 rides, een speeltuin en 4 elementen? Het hoeft toch ook niet zo snel?
Aan de andere kant; nu kun je je gebied in één keer presenteren en daarna lekker de eerste jaren mooi laten wezen. Anders zou daar altijd gebouwd worden. En aangezien Toverland volgens mij nog niet klaar is met het toevoegen van gebieden, willen ze onder dit soort dingen gewoon een streep hebben. Je kunt dit ook goed zien als Avalons fase twee, in dat opzicht hebben ze al niet alles in één keer toegevoegd.
Zingo Inderdaad, ik had natuurlijk Fenix moeten pakken als vergelijking, dat is immers een baan van ongeveer hetzelfde bouwjaar. Dan komt Toverland er nog beter vanaf! Aanzienlijk betere landschappelijke integratie, betere baan, andere doelgroep thought.
Je kan zeggen wat je wilt, maar in mijn mening heeft Toverland hier enkele serieuze steken laten vallen. Allereerst is er de loods die niet afgewerkt is langs 1 kant, waar je letterlijk op meerdere manieren naar kijkt: door naar het gebied en de attractie te kijken, anderzijds in de rit zelf rij je er naar toe. Anderzijds heb je de ruimte net na het station die gewoon leeg is, waarvan Toverland beloofd had om die ooit af te maken, de laatste scene, maar nooit gedaan heeft. En wat ze toen geprobeerd hebben is van een niveau waar zelfs Bobbejaanland boven gaat, wat isomo-paspoppen en wat ijspegels met zip-ties.
Hiermee wil ik geen Toverland vs Efteling-discussie opstarten, maar we mogen niet blind zijn voor de mindere punten die er in Toverland ook zijn. Toverland is hard aan het werk, maar in mijn mening is het de laatste 10-20% die nog niet goed zit. Zo heb je bij Expedition Zork een stijlbreuk tussen de animatronics van dieren en van de Zorks, die er fysiek heel wat anders uit zien (de Zork's zijn glad, de dieren hebben een andere beeldtaal/uitwerking).
Dat zijn details, maar ze zijn er wel. Betekent niet dat ik het niet ongelofelijk vind hoe groot het niveauverschil is na de ombouw, dat verdient roem en is van een heel ander niveau. Maar het is in mijn ogen nog niet perfect (met name het station had ook wat liefde moeten krijgen).
Anderzijds vind ik het station van Merlin's Quest een van de mooiste stationsgebouwen die ik ken en vind ik dat ijzersterk.
Daarom ben ik ook nu bij de wijzigingen in Avalon een beetje afwachtend, ik vond de stijl van Avalon net heel erg sterk en extra stijlelementen in iets introduceren is altijd moeilijk. Een beetje hetzelfde als een ijzersterk eerste boek geschreven hebben en dan die wereld moeten uitbreiden, dat is ook niet altijd even eenvoudig.
Vooral omdat voor mij de grootste missers van Avalon niet aangepakt lijken te worden: de onafgewerkte loods aan Fenix en de eerste scene van Fenix die ontbreekt.
Ik hoop vooral dat we met de uitbreiding qua geluid geen kakafonie gaan krijgen en dat de muziek en rust die het gebied nu kent, herkenbaar blijft. Ik wil geen Drakenmolen-muziek horen spelen tot aan het terras van the Flaming Feather, bijvoorbeeld.
Maar, ik heb alle vertrouwen dat Toverland er echt wel geraakt als ze het niveau van Avalon en Port Laguna verder kunnen zetten.
Wat Japio zegt inderdaad. Maar daarnaast zijn deze attracties natuurlijk ook infills om de attractiviteit en dwell time van het gebied te vergroten. En infills als deze hebben nu eenmaal een lagere capaciteit. Als je die ieder jaar per stuk gaat toevoegen dan heb je elk jaar lange rijen bij deze relatief kleine nieuwe toevoeging. Maar zet je ze tegelijk neer dan kan die drukte mooi verspreid worden over de complete nieuwe toevoeging en het gebruik je ze meteen zoals het bedoeld is.