Zingo Inderdaad, ik had natuurlijk Fenix moeten pakken als vergelijking, dat is immers een baan van ongeveer hetzelfde bouwjaar. Dan komt Toverland er nog beter vanaf! Aanzienlijk betere landschappelijke integratie, betere baan, andere doelgroep thought.
Je kan zeggen wat je wilt, maar in mijn mening heeft Toverland hier enkele serieuze steken laten vallen. Allereerst is er de loods die niet afgewerkt is langs 1 kant, waar je letterlijk op meerdere manieren naar kijkt: door naar het gebied en de attractie te kijken, anderzijds in de rit zelf rij je er naar toe. Anderzijds heb je de ruimte net na het station die gewoon leeg is, waarvan Toverland beloofd had om die ooit af te maken, de laatste scene, maar nooit gedaan heeft. En wat ze toen geprobeerd hebben is van een niveau waar zelfs Bobbejaanland boven gaat, wat isomo-paspoppen en wat ijspegels met zip-ties.
Hiermee wil ik geen Toverland vs Efteling-discussie opstarten, maar we mogen niet blind zijn voor de mindere punten die er in Toverland ook zijn. Toverland is hard aan het werk, maar in mijn mening is het de laatste 10-20% die nog niet goed zit. Zo heb je bij Expedition Zork een stijlbreuk tussen de animatronics van dieren en van de Zorks, die er fysiek heel wat anders uit zien (de Zork's zijn glad, de dieren hebben een andere beeldtaal/uitwerking).
Dat zijn details, maar ze zijn er wel. Betekent niet dat ik het niet ongelofelijk vind hoe groot het niveauverschil is na de ombouw, dat verdient roem en is van een heel ander niveau. Maar het is in mijn ogen nog niet perfect (met name het station had ook wat liefde moeten krijgen).
Anderzijds vind ik het station van Merlin's Quest een van de mooiste stationsgebouwen die ik ken en vind ik dat ijzersterk.
Daarom ben ik ook nu bij de wijzigingen in Avalon een beetje afwachtend, ik vond de stijl van Avalon net heel erg sterk en extra stijlelementen in iets introduceren is altijd moeilijk. Een beetje hetzelfde als een ijzersterk eerste boek geschreven hebben en dan die wereld moeten uitbreiden, dat is ook niet altijd even eenvoudig.
Vooral omdat voor mij de grootste missers van Avalon niet aangepakt lijken te worden: de onafgewerkte loods aan Fenix en de eerste scene van Fenix die ontbreekt.
Ik hoop vooral dat we met de uitbreiding qua geluid geen kakafonie gaan krijgen en dat de muziek en rust die het gebied nu kent, herkenbaar blijft. Ik wil geen Drakenmolen-muziek horen spelen tot aan het terras van the Flaming Feather, bijvoorbeeld.
Maar, ik heb alle vertrouwen dat Toverland er echt wel geraakt als ze het niveau van Avalon en Port Laguna verder kunnen zetten.